Když požádali libenští Edouarda Ottleta o prodloužení jeho tratě od vozovny v Karlíně do Libně, provozovatel pražské koňky odmítl investovat do protažení linky vlastní peníze. Libeň se proto obrátila na Františka Křižíka, zda by nemohl vystavět z Karlína do Libně a dále do Vysočan dráhu elektrickou. A jelikož se stávající Křižíkova elektrická dráha na Letné zřízená u příležitosti Jubilejní výstavy osvědčila, daly Křižíkovi úřady ve Vídni zelenou pro stavbu elektrické tratě z Karlína do Libně a Vysočan.

BANNERFINAL01

Vůz Elektrických podniků na Palmovce v roce 1907 po převzetí dráhy. - Foto: Archiv DPP
Vůz Elektrických podniků na Palmovce v roce 1907 po převzetí dráhy. – Foto: Archiv DPP

První úsek elektrické dráhy od karlínské vozovny Ottletovy koňky, která stála v místech dnešní zastávky Urxova na Balabenku byl slavnostně uveden do provozu před 120 lety 19. března 1896. Jelikož dnešní Sokolovská už byla obsazena koňkou, elektrická dráha v dalším úseku, který byl dám do provozu v září téhož roku odbočoval dnešní Šaldovou a pokračovala Křižíkovou až na Karlínské náměstí. Ještě téhož roku jezdila elektrika přes nový betonový most přes Rokytku k Libušáku tedy dnešní křižovatce Zenklovy a Prosecké. Na konci roku byla trať protažena ve druhém směru až k dnešnímu Masarykovou nádraží.  O dva roky později v roce 1898 byla linka dovedena z Balabenky k vysočanské lékárně (dnešní náměstí OSN).

Vynálezce a podnikatel František Křižík (v klobouku vyznamenaný řády na saku) za řízením své tramvaje v Karlíně - Foto: archvi DPP
Vynálezce a podnikatel František Křižík (v klobouku vyznamenaný řády na saku) za řízením své tramvaje v Karlíně – Foto: archvi DPP

A nakonec v březnu 1903 byla ještě zprovozněna  z Balabenky ještě krátká odbočka do Českomoravské ulice ke strojírenské továrně (zhruba do míst pozdější zastávky Lokomotivka).

bannereshop

Slavnostní zahájení provozu tratě Praha – Libeň – Vysočany, 19. března 1896. - Foto: Archiv DPP
Slavnostní zahájení provozu tratě Praha – Libeň – Vysočany, 19. března 1896. – Foto: Archiv DPP

Celá tramvajová síť měla délku 7, 7 kilometrů. Tratě byly jednokolejné, vozy se míjely na výhybnách v jednotlivých stanicích. V roce 1907 odkoupily pražské elektrické podniky od Křížíka celou trať za 2,2 milionu korun jako poslední soukromou dráhu ve městě. 5. srpna 1907 tak byl dokončeno vytvoření městského monopolu na provozování elektrických tratí v pražské aglomeraci.

Desetihaléřová jízdenka z roku 1897. - Foto: Archiv DPP
Desetihaléřová jízdenka z roku 1897. – Foto: Archiv DPP

Maximální povolená rychlost byla 15 km/h. V síti jezdily tři linky. Jezdilo se od 6 do 22 hodin, v intervalu 10 minut.

výstava 3

Bohatý program oslav 120 let zprovoznění linky 

Ve spolupráci s městskou částí Praha 8 si v sobotu 19. března 2016 připomeneme 120. výročí elektrické tramvajové tratě Praha – Libeň – Vysočany. Pro návštěvníky i kolemjdoucí bude od 12.30 hodin do 18.30 hodin zdarma v provozu historická tramvajová linka číslo 92.

Hlavní část oslav, konající se přesně v den samotného výročí, proběhne od 13.00 hodin do 18.00 hodin na Elsnicově náměstí. O hudební doprovod se postarají staropražská kapela Třehusk, dechový soubor Pralinka a také Pěvecký sbor Dopravního podniku hlavního města Prahy. Při slavnostním zahájení a ukončení oslav vypálí c. a k. vojáci 8. zeměbraneckého pluku slavnostní salvu. Pro všechny milovníky módy bude připravena dobová módní přehlídka, po které se svými sportovními schopnostmi vystoupí v dobových stejnokrojích libeňští sokolové. Na místě bude zároveň probíhat výstava mapující historii tramvajové tratě Praha – Libeň – Vysočany.

Motorový vůz číslo 1 při zkušebních jízdách na Invalidovně v březnu 1896. - Foto: Archiv DPP
Motorový vůz číslo 1 při zkušebních jízdách na Invalidovně v březnu 1896. – Foto: Archiv DPP

Na trase mezi zastávkami Vysočanská a Vozovna Kobylisy zároveň budou zdarma v době od 12.30 hodin do 18.30 hodin jezdit historické tramvajové vozy (jízdní řád naleznete ke stažení na tomto odkazu). Současně bude pod Libeňským zámkem v době konání akce zřízena mimořádná tramvajová zastávka, jež poslouží k lepší dostupnosti návštěvníků na hlavní program oslav na Elsnicově náměstí.

„Většina úseků původní dráhy je v provozu dodnes, část mezi zastávkami Urxova Balabenka je dnes nejstarší nepřetržitě provozovanou tratí pražských tramvají. Dlouhá tradice tramvajové dopravy v Praze je pro nás zároveň závazkem do budoucna k neustálému zlepšování sítě a komfortu nejen tramvajových linek, ale celé pražské hromadné dopravy,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

Vozovna a elektrárna Elektrické dráhy Praha – Libeň – Vysočany v březnu 1896. - Foto: Archiv DPP
Vozovna a elektrárna Elektrické dráhy Praha – Libeň – Vysočany v březnu 1896. – Foto: Archiv DPP

DPP si 120. výročí zprovoznění elektrické dráhy vedoucí Karlínem do Libně slavnostně připomene přesně na den tj. 19. března 2016. Ve spolupráci s Městskou částí Praha 8 na tento den přichystal program zahrnující mimo jiné projížďky v dobových tramvajích, výstavu k historii tramvajové dopravy v Praze, jarmark či hudební vystoupení. Akce proběhne na Elsnicově náměstí pod Libeňským zámkem od 13.00 do 18.00 hodin.

 

Program 19. 3. 2016:

13:00 – 13:10 slavnostní zahájení (c. a k. vojáci – salva z pušek)

13:15 – 13:45 koncert dechové kapely PRALINKA

13:50 – 14:05 dobová módní přehlídka

14:10 – 14:40 vystoupení staropražské kapely TŘEHUSK (písně hospodské)

14:45 – 15:00 komentář k vojenskému stejnokroji a zbraním

15:10 – 15:30 tělocvičné vystoupení libeňských Sokolů

15:35 – 16:05 vystoupení staropražské kapely TŘEHUSK (písně od vody)

16:10 – 16:25 dobová módní přehlídka

16:30 – 16:45 Pěvecký sbor Dopravního podniku hl. m. Prahy (písně dopravní a lidové)

16:50 – 17:00 ukázka výcviku c. a k. vojáků

17:10 – 17:30 vystoupení staropražské kapely TŘEHUSK (písně vojenské)

17:30 – 18:00 koncert dechové kapely PRALINKA

18:00 slavnostní zakončení (c. a k. vojáci, salva z pušek)