Česká televize:
Reportáž o výstavě Miluju Prahu 2016 Všechny krásny Prahy

Český rozhlas 1 – Radiožurnál:
Reportáž o výstavě Miluju Prahu 2016 Všechny krásny Prahy

Televizní reportáž o výstavě Všechny krásy Prahy:

Mediaguru:
Zprávy, které začaly na síti. Teď z nich bude web

V listopadu vznikne nový web s lokálním pražským zpravodajstvím. Nejprve se ale objevil na Facebooku.

V listopadu vznikne na českém trhu další web zaměřený na lokální zprávy. Už teď má ale na Facebooku dosah srovnatelný s celoplošnými médii. Strategie bude však zcela jiná. Obsah vytvářejí hlavně čtenáři.

Portál pro Pražany, turisty a milovníky Prahy má přilákat odlišným konceptem. Tvůrci David Černý a Jakub Liška nejdříve založili profil Miluju Prahu na Facebooku. Na něm motivují fanoušky, aby posílali své fotografie z města a události, kterých jsou svědky. Strategie takzvané „lidové žurnalistiky“, kterou se snaží využívat i čím dál tím víc zahraničních médií, zabrala natolik, že v současnosti má profil téměř 44 tisíc fanoušků. „Během tří letošních povodňových dní (1.6. – 3.6.) nám přibylo téměř tři tisíce fanoušků. V tyto dny jsme byla druhá nejrychleji rostoucí stránka českého facebooku (po stránce ČT24). Pražané nám poslali tisíce fotek zaplavených ulic, desítky aktuálních informací a pomocí aplikace Natoč video desítky videí. Na zhruba tři stovky fotek od fanoušků, které jsme publikovali v několika galeriích, klikli navštěvníci naší facebookové stránky více jak 4 a půl milionkrát,“ popisuje David Černý. Kromě praxe z různých médií stál například u zrodu zpravodajské televize Z1 či pražské Metropol.

Nejvíce táhnou fotografie

Rostoucí aktivita fanoušků byla i jednou z inspirací k rozvoji projektu na vlastní webové stránce. Od stávajících webů pro Pražany a turisty se má lišit právě zapojováním čtenářů. Složen bude z fotogalerií na různá témata, ale také z informací od lidí či tematických článku k amatérským fotografiím. Podle zakladatelů jsou právě fotografie hnacím motorem úspěšnosti projektu. „Dnes jsme schopni při větších pražských událostech udělat online zpravodajský proud takřka z textových a obrazových informací od našich přispěvatelů. Dbáme na to, aby u každé fotky bylo uvedeno jméno autora a aby se autor dozvěděl, že jsme jeho fotku na našem profilu použili. To je pro naše přispěvatele hlavní motivace, jelikož fotka publikovaná na našem profilu získává mohutnou zpětnou vazbu v podobě stovek až tisíců lajků a desítek komentářů,“ vysvětluje spoluzladatel projektu Jakub Liška. Samotní autoři pak své fotografie šíří dál a tím rozšiřují i reklamu profilu.

Inspirace v zahraničí

Lidová žurnalistika je v zahraničí zcela zdomácnělým pojmem. Jako obyčejný politický blog začínal třeba Huffington Post. V současnosti jedno z nejvlivnějších médií. Nebo britský Forbes, který publikuje až 60 procent obsahu, který nevznikl in-house v redakci, ale na základě lidové žurnalistiky. Ale propadákem je projekt například britského Guardianu. Před dvěma lety s velkým nadšením zakládali manažeři tohoto vydavatelství stránku Notice, kde mají lidé sdílet akce a informace ze svého okolí. Prozatím však nemá ve Velké Británii ani zdaleka takovou popularitu, jakou si médium představovalo.

Odborníci ve sdíleném obsahu a maximálním zapojování čtenářů vidí velký potenciál. Důležité však je najít cestu, která je zajímá. A právě k tomu mohou sociální sítě posloužit jako počáteční průzkum. Zakladatelé Miluju Prahu dodávají, že se názory fanoušků a jejich tématy z diskusí budou nadále inspirovat také na svém webu.

Lokální média zkouší online

Kromě tradičních hráčů na trhu lokálních pražských médii vznikl minulý rok pod záštitou vydavatelství Tabernas 21 i časopis CityBee s vlastním webem a mobilní aplikací. Časopis vyšel dvakrát. V současnosti se však vydavatelství rozhodlo přesunout se na čas pouze na internet. „V budoucnu se chceme k vydávání tištěného lifestylového časopisu pro Prahu vrátit, ale v posledních měsících jsme se věnovali našemu webu, jeho mobilní verzi a naší mobilní aplikaci (iOS a Android). Minulý týden jsme spustili zcela novou mobilní verzi, která je u našeho projektu hodně důležitá vzhledem k napojení na CityBee QR kódy. V současnosti se snažíme náš web také provázat s ticketingovými službami, abychom našim uživatelům nabízeli kompletiní servis před tím, než vyrazí na akci. V příštím roce uvažujeme o vytvoření mutace CityBee Prague for Tourists a také o rozšíření do dalších měst,” popisuje novinky po roce fungování šéfredaktor Josef Šachta.

Tradiční versus nové

Dokáží média udržet zájem jen na základě „lokálnosti”? Podle předchozích zkušeností se zdá, že tradiční přístup jim stačit nebude. Důležité je najít cestu mezi realitou a virtuálním světem. A pořád se přitom ptát lidí, jestli je to zajímá. Šokující zprávy z vedlejšího domu jsou stále lákavé, ale sdíleným obsahem se stanou, jen pokud soused událost sám nafotí a někdo mu ji zveřejní.

Autorka textu: Lenka Tinková

Český rozhlas Plus:
Rozhovor o fenoménu Miluju Prahu

Martin Fryč (martinfryc.eu):

Vernisáž výstavy Všechny krásy Prahy (Milluju Prahu 2016)

Recenze předního znalce pražského výstavnictví Martina Fryče na výstavu Všechny krásy Prahy
Recenze předního znalce pražského výstavnictví Martina Fryče na výstavu Všechny krásy Prahy