Text: David Černý

Od 10 hodin taxikáři pomalou jízdou blokují cestu na letiště. Protestují proti službě Uber která je podle nich nekalou konkurencí. Za rukojmí si tak berou všechny Pražany a návštěvníky města. Zde můžete sledovat živě, co se u letiště děje.

KOMENTÁŘ PROČ JEZDÍM UBEREM. Léta jsem po Praze až na výjimky vůbec taxikem nejezdil. Nějak mě vždycky štvalo, že kdykoliv sednu do auta, musím zkontrolovat, jestli si taxikář zapnul taxametr, jestli je tam správná sazba, jestli tu sazbu nemá překrytou přívěskem s kačenkou („buďte v klidu, ta je tam kvůli cizicům, vám jsem samozřejmě zapnul jedničku“) nemá zapnuté turbo a najedeme na druhou stranu.

Kalendáře Miluju Prahu 2018 objednávejte na miujup@gmail.com nebo eshopu Miluju Prahu

Regulace taxislužby je tedy v Praze především a právě proto, že řada taxikářů jsou zločinci, kteří po desetiletí okrádají jak místní tak především cizince. Jsou to ti teď frustrovaní hoši na letišti a na turisticky frekventovaných místech, kteří si tento svůj monopol na okrádání mafiánským způsobem snaží ohlídat. Nemyslím si, že město je tu od toho, aby jim tento monopol zajišťovalo. Cizinci o renomé těchto hochů vědí, protože je to první věc, kterou se dozví z jakéhokoliv průvodce či od známého, který navštívil Prahu a svezl se taxikem. Proto je Uber logicky na letišti, nádraží a dalších pro taxikáře lukrativních místech jejich první volba. Lidé ví dopředu, kolik je cesta bude stát a ví, že tu cenu Uber hlídá. Ostatně Uber využívám především v cizích městech, protože mám garanci ceny, přijedou hned a dovezou mě tam kam potřebuji a hlavně a především nemusím se bát, že jsem narazil na šizuňka, který mě chce oholit – podmínky uberu se univerzálně dozvím před každou jízdou a nemusím studovat místní ceny a podmínky provozování taxislužby.

Důvod proč jezdím Uberem není to, že je to levnější (ono to tak úplně být nemusí), ale to, že vím, kolik to bude stát a že když si sednu do uberu, tak se nemusím dívat, jestli má řidič přívěskem překrytou sazbu na taxametru nebo umazává desetinnou čárku nebo má pod volantem turbo nebo mě neveze kolem celého světa. Licencování taxislužby vzniklo jako jakási garance státu, že taxi jezdí za daných podmínek a ceny. U nás v této garanci stát (město) dlouhodobě selhává, protože cedulka taxi v Praze spíš implikuje zloděje než férovou službu, u které vím, kolik stojí. Uber na rozdíl od státu tu fér cenu garantuje a jeho kontrola řidičů je na rozdíl od státní regulace účinná. Já tedy soucit s pražským taxikáři nemám. Jediné jejich znevýhodnění je, že přichází o kšefty, protože dlouhodobě ve městě kradli V Bratislavě mě řidič Uberu říkal, že polovina bratislavských taxikářů už jezdí taky s uberem – sundají si nápis Taxi a jedou. Což je bezpochyby cesta i pro pražskou taxislužbu nebo chcete-li přepravu osob z místa A do místa B.