http://www.AUTOdoc.cz

Text a ilustrace: Adam Bartas

Když během první světové války nastal v Praze velký nedostatek koňských briček a potahů, které byly rekvírovány a posílány na válečné fronty, musel se řešit způsob, jak převážet zesnulé. Bylo nutné především vyřešit převoz vojáků kteří zemřeli ve vojenských nemocnicích na území Prahy. Tramvaje v té době zajišťovaly pro město i řadu dalších přepravních služeb jako byla přeprava uhlí, svoz odpadu či rozvoz potravin. Bylo rozhodnuto, že původně běžný motorový vůz č. 152, který Elektrické podniky zakoupily v roce 1900, byl přestavěn pro pohřební účely. 

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Když bylo rozhodnuto o zbudování nových městských hřbitovů v Ďáblicích a Hostivaři, začaly v roce 1912 Elektrické podniky královského hlavního města Prahy studovat možnost přepravy pohřbů elektrickými tramvajemi. Elektrické podniky se inspirovaly především v italském Miláně. Protože tamní nový hřbitov – Cimitero Maggiore – byl od původního vzdálen asi 7 kilometrů, ukázalo se jako nezbytné zajistit k němu i potřebné dopravní spojení pro nebožtíky i pozůstalé.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

V té době pochopitelně byly jediným kapacitním dopravním prostředkem tramvaje. Kromě přepravy smutečních hostů však milánská městská správa zavedla i tramvajovou přepravu samotných zesnulých. Jednou pohřební tramvají bylo možné odsloužit dva pohřby současně: vůz byl rozdělen na dvě oddělení, v každém bylo místo pro 8 truchlících a zesnulého a vrchní prostor pro uložení květin a věnců. V tomto voze bylo i kupé pro duchovního. V roce 1913 bylo v Miláně již třináct pohřebních vozů. Tramvajové koleje vedly až dovnitř hřbitova. Podobně zavedlo pohřební tramvajovou dopravu i francouzské město Vincennes u Paříže.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Pražské Elektrické podniky vybraly pro první etapu osm lokalit v různých částech města. Než byl celý projekt připraven, vypukla první světová válka a prozatím pražskými ulicemi jezdilo od září 1914 osmnáct tramvají sanitních, rozvážející raněné frontové vojáky z nádraží do nemocnic.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Přesto se Praha pohřební tramvaje dočkala. Nedostatek koní přiměl pražské vojenské velitelství, aby se v srpnu 1917 obrátilo na Elektrické podniky se žádostí o pomoc při převozu kupících se zemřelých vojáků z vojenských nemocnic na hřbitovy.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Po nezbytných přípravách se v pondělí 22. října 1917 se ve tři hodiny odpoledne Prahou rozjela poprvé pohřební tramvaj. Byl to motorový vůz číslo 152 upravený pro převoz rakví. „Zkušební jízda provedena byla tím způsobem, že ve zmíněném pohřebním voze byly od c. a k. posádkové nemocnice čís. 11 na Karlově náměstí dopraveny dvě rakve s mrtvolami vojenských osob, jednak na hřbitovy Olšanské, jednak na hřbitovy Vinohradské,“ psala Správní rada Elektrických podniků v informaci pro vojenské velitelství.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Spodek vozu a elektrická výzbroj se nezměnily, vozová skříň byla rozdělena podélně na dvě oddělení, do kterých se ukládaly čtyři rakve. Rakve se připevňovaly řemeny na výsuvné desky. Přístup do tohoto prostoru byl možný po odklopení spodní části bočnice vozu.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Vůz obdržel černý nátěr s ozdobnými linkami. Místo čísla linky byl ve střešní svítilně kříž. Nakládání a skládání rakví zajišťoval vojenský personál. Pohřební tramvaj, které se říkalo Černá Máry, jezdila k pražským hřbitovům až do 17. června 1919. Za tu dobu přepravila 1042 mrtvých vojáků.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Na konci války se navrhovalo, aby mohl být vůz číslo 152 využíván i k civilním pohřbům, protože v odpoledních hodinách „bývá volný“. Pohřební ústav ale váhal. Znovu se o věci jednalo ještě v roce 1921, protože pohřební tramvaj ještě stále existovala.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Protože se ale vyskytly některé administrativní překážky, k jejímu dalšímu využití pro pohřební účely už nedošlo, a tak byla v roce 1922 rekonstruována zpět na normální motorový vůz pro dopravu cestujících. V roce 1933 byl vůz vyřazen také z osobní dopravy a na krátký čas zařazen v ústředních dílnách v Rustonce jako posunovací (na čelo vozu byl připevněn pražec s hákem). V roce 1936 byl tento vůz definitivně zrušen.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas

Spodek vozu a elektrická výzbroj se nezměnily, vnitřek vozu byl předělán tak, že byly odstraněny lavice a okna. Vozová skříň byla rozdělena podélně na dvě oddělení, do kterých se ukládaly celkem čtyři rakve. Rakve se připevňovaly řemeny na výsuvné desky. Přístup do tohoto prostoru byl možný po odklopení spodní části bočnice vozu. Vůz obdržel černý nátěr se stříbrnými ozdobnými linkami (původně měl být tmavě modrý). Místo čísla linky byl ve střešní svítilně kříž.

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas
Adaptace vlečného vozu serie 596-615 pro převoz mrtvol – Nákres: archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy
Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Foto: archiv Dopravního podniku hl.m. Prahy
Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Foto: archiv Dopravního podniku hl.m. Prahy

 

Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas
Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas
Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas
Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas
Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas
Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas
Elektrický motorový vůz č. 152 předělaný na pohřební – Ilustrace/3D render: Adam Bartas
Total
868
Shares