Tramvaje se v Praze objevily už v roce 1875. Tento rok tedy slavíme 145 let pražské městské kolejové dopravy. První vozy byly malé a otevřené, jezdily po kolejích a táhly je koně. Šlo o známé koňky. Elektrické tramvaje poprvé v hlavním městě království zacinkaly v roce 1891.

Soubor fotografií dokumentující tramvajový provoz na Staroměstském náměstí uveřejnila facebooková stránka Československý dopravák. S jejich laskavým svolením využíváme popisky k fotografiím.

Tady byste tramvaj nečekali. Podívejte se, kudy po Praze jezdily 

Kalendář Miluju Prahu 2021 už v prodeji – klikněte na banner. 

Kalendář Miluju Prahu 2021 už v prodeji – klikněte na banner. 

Letos je to 60 let od doby, kdy přestaly jezdit tramvaje přes Staroměstské náměstí. Vedly tudy dokonce dvě trasy. Jedna od Karlova mostu a Křižovnického náměstí přes Mariánské a Malé náměstí mířila do Celetné ulice. Druhá, už elektrifikovaná vedla od Právnické fakulty Pařížskou na Staroměstské náměstí, kde také zabočovala do Celetné ulice. Úsek Křižovnické náměstí – Staroměstské náměstí byl zrušen v roce 1925. Druhý vedoucí přes Staromák z Pařížské do Celetné 1. ledna 1960. Důvodem ukončení provozu byla narušená statika domů v Celetné ulici.

Nová kniha Davida Černého Nová tajemství Prahy – 

Dneska je celkem obtížné si představit, že uzoučkou Celetnou ulicí vedla tramvajová trať. Tramvajová trať pronikala do Celetné ulice skrz Prašnou bránu. V Celetné byla jednokolejná. Přes Staromák zabočovala vpravo do Pařížské.

Trať, která byla zrušena 1. ledna 1960 vedla z Celetné ulice přes Staroměstské náměstí do Pařížské - Mapa: google.com
Trať, která byla zrušena 1. ledna 1960 vedla z Celetné ulice přes Staroměstské náměstí do Pařížské – Mapa: google.com

A co teprve linka, která vedla z Celetné rovně kolem Orloje, aby zamířila kolem domu u Minuty na Malé náměstí. Nato zabočila ostře doprava do Linhartské na Mariánské náměstí. Z něj pokračovala Platnéřskou. Zabočila doleva na Křižovnické náměstí, aby se vydala přes Karlův most na Malou stranu. Trať byla zrušena v roce 1925. Koleje před Orlojem zůstaly ještě hluboko do třicátých let.

Tramvaje jezdily přes náměstí v letech 1883-1960. Až do roku 1925 jezdily tramvaje směrem ke Karlovu mostu pod orlojem, poté už zůstala jen trať v Pařížské ulice. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje jezdily přes náměstí v letech 1883-1960. Až do roku 1925 jezdily tramvaje směrem ke Karlovu mostu pod orlojem, poté už zůstala jen trať v Pařížské ulice. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje projíždějí pod novogotickým křídlem Staroměstské radnice, které bylo postaveno v letech 1838-1848 dle návrhu vídeňských architektů Petra Nobileho a Pavla Sprengera. Při pražském povstání v květnu 1945 budova shořela a s výjimkou jednoho pole sloužícího pro zajištění přilehlé věže byla stržena. Na náměstí stojí ještě Mariánský sloup, který byl stržen v roce 1918- čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje projíždějí pod novogotickým křídlem Staroměstské radnice, které bylo postaveno v letech 1838-1848 dle návrhu vídeňských architektů Petra Nobileho a Pavla Sprengera. Při pražském povstání v květnu 1945 budova shořela a s výjimkou jednoho pole sloužícího pro zajištění přilehlé věže byla stržena. Na náměstí stojí ještě Mariánský sloup, který byl stržen v roce 1918- čerpáno z facebooku Československý dopravák
Nová kniha Davida Černého 25 tajemství Prahy – objednávejte na eshopu
Historicky vzato jezdily přes náměstí i autobusy MHD, jak dokazuje také tento plán z roku 1937. Dnes přes náměstí jezdí linka 294 - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Historicky vzato jezdily přes náměstí i autobusy MHD, jak dokazuje také tento plán z roku 1937. Dnes přes náměstí jezdí linka 294 – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Autobus Elektrických podniků pod chrámem sv. Mikuláše, jenž přiléhá k Staroměstskému náměstí. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Autobus Elektrických podniků pod chrámem sv. Mikuláše, jenž přiléhá k Staroměstskému náměstí. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Ještě jeden pohled na chrám sv. Mikuláše, tentokrát s motorovým vozem ev. č. 50 z roku 1898 vyrobeným vagónkou Ringhoffer na Smíchově. V období první republiky byl tento vůz společně s dalšími z téže výrobní série přestavěn na vlečný. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Ještě jeden pohled na chrám sv. Mikuláše, tentokrát s motorovým vozem ev. č. 50 z roku 1898 vyrobeným vagónkou Ringhoffer na Smíchově. V období první republiky byl tento vůz společně s dalšími z téže výrobní série přestavěn na vlečný. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Celetná ulice s ještě čilým tramvajovým provozem - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Celetná ulice s ještě čilým tramvajovým provozem – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Autobus a souprava tramvají na Staroměstském náměstí. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Autobus a souprava tramvají na Staroměstském náměstí. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje směrem k Malému náměstí na této fotografii již nejezdí, pozůstatek v podobě kolejového pole je ale stále patrný. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje směrem k Malému náměstí na této fotografii již nejezdí, pozůstatek v podobě kolejového pole je ale stále patrný. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Neuskutečněný návrh kolem roku 1914 na vybudování tramvajové tratě, jež částečně kopíruje dnešní podobu trasy autobusové linky č. 294. Z plánu byla ale realizován jen úsek přes Mánesův most. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Neuskutečněný návrh kolem roku 1914 na vybudování tramvajové tratě, jež částečně kopíruje dnešní podobu trasy autobusové linky č. 294. Z plánu byla ale realizován jen úsek přes Mánesův most. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje tvořily kolorit Celetné ulice až do 1. 1. 1960, kdy byl provoz přes Staroměstské náměstí ukončen. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje tvořily kolorit Celetné ulice až do 1. 1. 1960, kdy byl provoz přes Staroměstské náměstí ukončen. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaj zatáčí před Staroměstskou radnicí
Tramvaj zatáčí před Staroměstskou radnicí
Tramvaje na Staroměstském náměstí
Tramvaje na Staroměstském náměstí
Total
63
Shares