Tramvaje se v Praze objevily už v roce 1875. Příští rok tedy oslavíme 140 let pražské městské kolejové dopravy. První vozy byly malé a otevřené, jezdily po kolejích a táhly je koně. Šlo o známé koňky. Elektrické tramvaje poprvé v hlavním městě království zacinkaly v roce 1891.

Soubor fotografií dokumentující tramvajový provoz na Staroměstském náměstí uveřejnila facebooková stránka Československý dopravák. S jejich laskavým svolením využíváme popisky k fotografiím.

Tady byste tramvaj nečekali. Podívejte se, kudy po Praze jezdily 

BANNERFINAL01

Na konci roku si připomeneme 55 let od doby, kdy přestaly jezdit tramvaje přes Staroměstské náměstí. Vedly tudy dokonce dvě trasy. Jedna od Karlova mostu a Křižovnického náměstí přes Mariánské a Malé náměstí mířila do Celetné ulice. Druhá, už elektrifikovaná vedla od Právnické fakulty Pařížskou na Staroměstské náměstí, kde také zabočovala do Celetné ulice. Úsek Křižovnické náměstí – Staroměstské náměstí byl zrušen v roce 1925. Druhý vedoucí přes Staromák z Pařížské do Celetné 1. ledna 1960. Důvodem ukončení provozu byla narušená statika domů v Celetné ulici.

obě linky

Dneska je celkem obtížné si představit, že uzoučkou Celetnou ulicí vedla tramvajová trať. Tramvajová trať pronikala do Celetné ulice skrz Prašnou bránu. V Celetné byla jednokolejná. Přes Staromák zabočovala vpravo do Pařížské.

Trať, která byla zrušena 1. ledna 1960 vedla z Celetné ulice přes Staroměstské náměstí do Pařížské - Mapa: google.com
Trať, která byla zrušena 1. ledna 1960 vedla z Celetné ulice přes Staroměstské náměstí do Pařížské – Mapa: google.com

A co teprve linka, která vedla z Celetné rovně kolem Orloje, aby zamířila kolem domu u Minuty na Malé náměstí. Nato zabočila ostře doprava do Linhartské na Mariánské náměstí. Z něj pokračovala Platnéřskou. Zabočila doleva na Křižovnické náměstí, aby se vydala přes Karlův most na Malou stranu. Trať byla zrušena v roce 1925. Koleje před Orlojem zůstaly ještě hluboko do třicátých let.

Trať vedoucí od Prašné brány Celetnou ulicí přes Staroměstské, Malé a Mariánské náměstí do Křižovnické ulice a na Karlův most - mapa: google.com
Trať vedoucí od Prašné brány Celetnou ulicí přes Staroměstské, Malé a Mariánské náměstí do Křižovnické ulice a na Karlův most – mapa: google.com
Tramvaje jezdily přes náměstí v letech 1883-1960. Až do roku 1925 jezdily tramvaje směrem ke Karlovu mostu pod orlojem, poté už zůstala jen trať v Pařížské ulice. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje jezdily přes náměstí v letech 1883-1960. Až do roku 1925 jezdily tramvaje směrem ke Karlovu mostu pod orlojem, poté už zůstala jen trať v Pařížské ulice. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje projíždějí pod novogotickým křídlem Staroměstské radnice, které bylo postaveno v letech 1838-1848 dle návrhu vídeňských architektů Petra Nobileho a Pavla Sprengera. Při pražském povstání v květnu 1945 budova shořela a s výjimkou jednoho pole sloužícího pro zajištění přilehlé věže byla stržena. Na náměstí stojí ještě Mariánský sloup, který byl stržen v roce 1918- čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje projíždějí pod novogotickým křídlem Staroměstské radnice, které bylo postaveno v letech 1838-1848 dle návrhu vídeňských architektů Petra Nobileho a Pavla Sprengera. Při pražském povstání v květnu 1945 budova shořela a s výjimkou jednoho pole sloužícího pro zajištění přilehlé věže byla stržena. Na náměstí stojí ještě Mariánský sloup, který byl stržen v roce 1918- čerpáno z facebooku Československý dopravák
Historicky vzato jezdily přes náměstí i autobusy MHD, jak dokazuje také tento plán z roku 1937. Dnes přes náměstí jezdí linka 294 - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Historicky vzato jezdily přes náměstí i autobusy MHD, jak dokazuje také tento plán z roku 1937. Dnes přes náměstí jezdí linka 294 – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Autobus Elektrických podniků pod chrámem sv. Mikuláše, jenž přiléhá k Staroměstskému náměstí. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Autobus Elektrických podniků pod chrámem sv. Mikuláše, jenž přiléhá k Staroměstskému náměstí. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Ještě jeden pohled na chrám sv. Mikuláše, tentokrát s motorovým vozem ev. č. 50 z roku 1898 vyrobeným vagónkou Ringhoffer na Smíchově. V období první republiky byl tento vůz společně s dalšími z téže výrobní série přestavěn na vlečný. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Ještě jeden pohled na chrám sv. Mikuláše, tentokrát s motorovým vozem ev. č. 50 z roku 1898 vyrobeným vagónkou Ringhoffer na Smíchově. V období první republiky byl tento vůz společně s dalšími z téže výrobní série přestavěn na vlečný. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Celetná ulice s ještě čilým tramvajovým provozem - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Celetná ulice s ještě čilým tramvajovým provozem – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Autobus a souprava tramvají na Staroměstském náměstí. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Autobus a souprava tramvají na Staroměstském náměstí. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje směrem k Malému náměstí na této fotografii již nejezdí, pozůstatek v podobě kolejového pole je ale stále patrný. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje směrem k Malému náměstí na této fotografii již nejezdí, pozůstatek v podobě kolejového pole je ale stále patrný. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Neuskutečněný návrh kolem roku 1914 na vybudování tramvajové tratě, jež částečně kopíruje dnešní podobu trasy autobusové linky č. 294. Z plánu byla ale realizován jen úsek přes Mánesův most. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Neuskutečněný návrh kolem roku 1914 na vybudování tramvajové tratě, jež částečně kopíruje dnešní podobu trasy autobusové linky č. 294. Z plánu byla ale realizován jen úsek přes Mánesův most. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje tvořily kolorit Celetné ulice až do 1. 1. 1960, kdy byl provoz přes Staroměstské náměstí ukončen. - čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaje tvořily kolorit Celetné ulice až do 1. 1. 1960, kdy byl provoz přes Staroměstské náměstí ukončen. – čerpáno z facebooku Československý dopravák
Tramvaj zatáčí před Staroměstskou radnicí
Tramvaj zatáčí před Staroměstskou radnicí
Tramvaje na Staroměstském náměstí
Tramvaje na Staroměstském náměstí
Total
2
Shares