Tramvaje se v Praze objevily už v roce 1875. Tento rok tedy slavíme 145 let pražské městské kolejové dopravy. První vozy byly malé a otevřené, jezdily po kolejích a táhly je koně. Šlo o známé koňky. Elektrické tramvaje poprvé v hlavním městě království zacinkaly v roce 1891.
Soubor fotografií dokumentující tramvajový provoz na Staroměstském náměstí uveřejnila facebooková stránka Československý dopravák. S jejich laskavým svolením využíváme popisky k fotografiím.
Letos je to 60 let od doby, kdy přestaly jezdit tramvaje přes Staroměstské náměstí. Vedly tudy dokonce dvě trasy. Jedna od Karlova mostu a Křižovnického náměstí přes Mariánské a Malé náměstí mířila do Celetné ulice. Druhá, už elektrifikovaná vedla od Právnické fakulty Pařížskou na Staroměstské náměstí, kde také zabočovala do Celetné ulice. Úsek Křižovnické náměstí – Staroměstské náměstí byl zrušen v roce 1925. Druhý vedoucí přes Staromák z Pařížské do Celetné 1. ledna 1960. Důvodem ukončení provozu byla narušená statika domů v Celetné ulici.
Dneska je celkem obtížné si představit, že uzoučkou Celetnou ulicí vedla tramvajová trať. Tramvajová trať pronikala do Celetné ulice skrz Prašnou bránu. V Celetné byla jednokolejná. Přes Staromák zabočovala vpravo do Pařížské.
A co teprve linka, která vedla z Celetné rovně kolem Orloje, aby zamířila kolem domu u Minuty na Malé náměstí. Nato zabočila ostře doprava do Linhartské na Mariánské náměstí. Z něj pokračovala Platnéřskou. Zabočila doleva na Křižovnické náměstí, aby se vydala přes Karlův most na Malou stranu. Trať byla zrušena v roce 1925. Koleje před Orlojem zůstaly ještě hluboko do třicátých let.