Labe se řadí mezi nejdelší řeky Evropy. Jeho délka je 1154 km. Pramení v Krkonošském národním parku a protéká Českou republikou i Německem (796 km), kde se vlévá do Severního moře.

Pramen Labe v roce 1908 - Foto: www.fotohistorie.cz
Pramen Labe v roce 1908 – Foto: www.fotohistorie.cz

Nabízíme vám čtyři tipy na výlet k prameni této veleřeky po značených stezkách. Každý způsob cesty je jiný: lanovkou, pěšky, na kole a autobusem.

Článek vznikl s podporou Rokytka Snowhousu v Rokytinci nad Jizerou.
Trasa lanovkou - mapa: www.pramen-labe.cz
Trasa lanovkou – mapa: www.pramen-labe.cz

Trasa 1: Z ROKYTNICE NAD JIZEROU – LANOVKOU (20km)

Výchozím bodem je dolní stanice lanovky A1 v Rokytnici. Z horní stanice se napojíme na modře značenou stezku, po které dál půjdeme pěšky až na rozcestí Ručičky. Z Ručiček půjdeme po žluté stezce přes Zadní plech a Krakonošovu snídani až k Vosecké boudě. Zde se napojíme na zeleně značenou stezku, která nás dovede až k Prameni Labe. Od pramene se dále dáme po červené až na Vrbatovo návrší. Cestou můžete navštívit Ambrožovu vyhlídku, Pančavský vodopád (nejvyšší v ČR), Hančův pomník a Mohylu Hanče a Vrbaty. Z Vrbatova návrší se dál dáme po červené na Horskou chatu Dvoračky přes Harrachovy kameny a Růženčiny zahrádky. Z Dvoraček už pak scházíme strmějším údolím Lysé hory po žluté, která nás provede okolo chat Světlanka a Lovčenka, kolem nástupních stanic lanovek Černý potok a Přibližovací až na Horní náměstí v Rokytnici.

Tabulka: http://www.pramen-labe.cz/
Tabulka: www.pramen-labe.cz
Prameny Labe - Foto: www.cestovnik.cz
Prameny Labe – Foto: www.cestovnik.cz

Trasa 2: Z ROKYTNICE NAD JIZEROU – PĚŠKY (25km)

Výchozím bodem je Kaplička na Kostelním vrchu (nad Dolním náměstím – ). Odtud po zelené vyšlápneme kopec směrem k lesu, kde se na rozcestí napojíme na žlutou směrem na Packé boudy, která nás dovede až na rozcestí Ručičky. Z Ručiček půjdeme stále po žluté stezce přes Krakonošovu snídani až k Vosecké boudě. Zde se napojíme na zeleně značenou stezku, která nás dovede až k Prameni Labe. Zpáteční trasou si vyšlápneme po červené do Horních Míseček přes Vrbatovu boudu. V tomto úseku můžete navštívit Ambožovu vyhlídku, Pančavský vodopád (nejvyšší v ČR), Mohylu Hanče a Vrbaty i Šmídovu vyhlídku. Z Horních Míseček se u Jilemnické boudynapojíme na zeleně značenou trasu, která nás dovede přes Kotelní jámy až na Horskou chatu Dvoračky. Z Dvoraček už nyní sestupujeme strmějším údolím po žlutě značené stezce přes horské chaty Světlanka a Lovčenka až do údolí Rokytnice nad Jizerou, kde trasu zakončíme naHorním náměstí.

Pěšky - Tabulka: www.pramen-labe.cz
Pěšky – Tabulka: www.pramen-labe.cz
Pramen Labe v roce 1917 - Foto: www.fotohistorie.cz
Pramen Labe v roce 1917 – Foto: www.fotohistorie.cz

Trasa 3: Z ROKYTNICE NAD JIZEROU – NA KOLE (46km)

Výchozím bodem bude pobočka České pošty na dolním náměstí. Odtud si vyšlápneme strmějším kopcem na Studenov po značené cyklotrase K7. Na vrcholu Studenova se nachází stejnojmenná chata a u té se odkloníme na cyklotrasu K4, která nás povede po hřebenu přes Čertovu pláň až na rozcestí Ručičky. Z Ručiček se dáme po cyklostezce K1A směrem na Harrachov, ze které asi po 900m zahneme doprava na cyklostezku K2B. Tato trasa nás povede až naKrakonošovu snídani, odkud budeme pokračovat dál po cyklostezce K2 přes rozcestí Pod Voseckými boudami až na Voseckou boudu. Z Vosecké boudy musíme dále pokračovat pěšky, poněvadž zde cyklostezka končí. Dáme se tedy s kolem v ruce po žluté vzhůru na pohraniční rozcestník Svinské kameny, kde uhneme doprava po červené značce. Tato cesta (známa jako Cesta česko-polského přátelství)nás dovede až k rozcestí Česká budka, u kterého se odkloníme po žluté k prameni Labe. Z pramene půjdeme dále ještě s kolem v ruce po červeně značené turistické trase až na Labskou boudu. Od Labské boudy můžeme dále pokračovat na kole a sice po cyklostezce K13 směrem na Pančavskou louku a pak na Vrbatovu boudu (Zlaté návrší). Z Vrbatovy boudy nás stále povede cyklostezka K13 přes Horní Mísečky, kde se napojíme na cyklostezku K1A – držíme se hlavní silnice, ze které nás po 2,4km cyklostezka K1A odvede na lesní cestu. Cyklostezka K1A nás provede nad Třídomím kolemVídeňské skály až do Sedla pod Dvoračkami. Ze sedla si můžeme vyšlápnout kratičký kopec na Horskou chatu Dvoračky, odkud je nádherný výhled na široké okolí. Ze sedla pod Dvoračkami se dáme po cyklostezce K6, která nás dovede až k hlavní silnici. Zde se dáme vpravo a svezeme se skrze serpentiny až do Rokytnice nad Jizerou.

Na kole - Tabulka: www.pramen-labe.cz
Na kole – Tabulka: www.pramen-labe.cz
U pramene Labe- Foto: www.hory-krkonose.cz
U pramene Labe – Foto: www.hory-krkonose.cz

Trasa 4: Z ROKYTNICE NAD JIZEROU – AUTOBUSEM (12km)

Nástupním bodem bude konečná stanice ČSAD v Horní Rokytnici nad Jizerou, odkud nás autobusová linka 670991 vyveze až do Vítkovic naZlaté návrší (Vrbatova bouda). Odtud nás povede červené značení přesPančavský vodopád a Ambrožovu vyhlídku k Labské boudě. Tento úsek vede úpatím Labského dolu, načež nabízí nádherný výhled nejen do labské rokliny, ale i na celou stranu východních Krkonoš. Z Labské boudy půjdeme stále po červené značce až k prameni Labe. Od pramene již budeme pomalu sestupovat po žluté stezce přes Labskou a Pančavskou louku až k Rozcestí U Čtyř pánů, kde po zelené uhneme směrem k rozcestí U Růženčiny zahrádky. Odtud nás dále povede červená stezka sedlem Lýse hory a Kotle až k Horské chatě Dvoračky. Zde se nabízí nádherný výhled do širokého okolí. Spatřit můžete i Trosky nebo Bezděz vzdálený 85km. Ze Dvoraček budeme scházet po žlutém značení do Sedla pod Dvoračkami, kde sejdeme po modrém značení strmější stezskou k Huťskému vodopádu. Modrá značka nás doprovodí přes konečnou stanici ČSAD až na Horní náměstí v Rokytnici, kde jsme výlet začali.