První pražská lanová dráha zahájila provoz na den přesně před 125 lety a nevedla na Petřín, ale na Letnou. Původně byly navrženy hned čtyři lanovky, které měly vytahovat cestující na letenský a hradčanský kopec. Tři z nich se nikdy nezačaly stavět.
Vybudování lanovky od řetězového mostu císaře Františka Josefa, zhruba v místech, kde je dnes letenský tunel, podpořil výstavní výbor Jubilejní zemské výstavy roku 1891. Lanovka začala jezdit 31 května 1891. Současně byla stavěna i lanovka na Petřín, která začala jezdit o necelé dva měsíce později – 25. července 1891.
Máte zajímavé fotografie nebo text o Praze, se kterými byste se chtěli podělit? Neváhejte a pošlete nám je na milujup@gmail.com
Stejně jako původní petřínská lanovka, i letenská lanovka byla původně poháněna systémem vodní převahy, t. j. v horní stanici byla do nádrže pod podlahou vozu napouštěna voda (4–5 krychlových metrů) a v dolní stanici pak vypouštěna.
PozdějilLanovku nahradily jezdící schody. Hojně je využívali fotbaloví fanoušci, kteří jezdili na Letnou na fotbal, kde stály za první republiky stadiony hned tří klubů Sparty, Slavie a klubu pražských Němců DFC Praha.
ČTĚTE TAKÉ: Když ještě stála stadion Slavie na Letné ...
Ukázka pohyblivého chodníku z filmu Muži v offsidu
Lanovka na Letnou byla elektrifikována v roce 1903. A naposledy vyjela v listopadu 1916. O deset let později bylo v dráze původní lanovky zprovozněno kryté pohyblivé schodiště, které fungovalo až do roku 1935. Na okružním ohebném pásu byly připevněny dřevěné stupně. Jízdné bylo 50 haléřů. Zbytky zařízení po lanové dráze a eskalátoru zanikly v letech 1949 – 1951 při výstavbě Letenského tunelu. V horní části trasy dodnes zůstaly zbytky opěrných zdí. Kdo chce vidět pohyblivé schody na Letnou v akci, ať si pustí film Muži v offsidu.









