Dopravní podnik hlavního města Prahy se v pátek 12. září 2014 rozloučí s další autobusovou ikonou pražské hromadné dopravy, Karosou B731.
Očima strojvůdce metra. Aneb na cestě z Kačerova do Zličína
První městské autobusy Karosa B731 byly dodány do pražského dopravního podniku v roce 1982 jako novinka tehdy nové výrobkové řady tuzemského výrobce Karosy Vysoké Mýto. Ve výrobě nahradily autobusy ŠM11, kterých Praha odebrala v letech 1965 až 1981 více jak 2200 kusů.

V průběhu výroby byl typ B731 několikrát modernizován. Vozy odebrané v letech 1982 a 1983 byly modifikací B731.00 s hnacím ústrojím, převzatým z předchůdce ŠM11 (nepřeplňovaný motor LIAZ ML635, automatická převodovka Praga 2M70). V letech 1984–1986 následovala B731.04 s celouzavřenou kabinou řidiče. V roce 1987 a 1988 byly dodány modernizované B731.20 již s turbodmychadlem přeplňovaným motorem ML636. V následujících letech byly odebírány vozy B732 s mechanickou převodovkou. Další autobusy B731 (modifikace 1663) byly zakoupeny v roce 1994 a byly vybaveny již moderní automatickou planetovou převodovkou Voith DIWA, retardérem a motorem s katalyzátorem. V roce 1995 Dopravní podnik odebral hned 3 modifikace typu B731: 1669 s převodovkou Voith a silnějším motorem ML637; 1667.2 s motorem splňujícím normu EURO 2 a 1659.2 s převodovkou ZF a motorem Renault MIHR. Právě poslední zmiňovaná modifikace zakončuje v roce 2014 dlouhou etapu provozu autobusů Karosa typu B731.
Takhle budou vypadat nové stanice metra A. Metrostav zveřejnil snímky…
Celkem bylo do Prahy v letech 1982 až 1995 dodáno 987 kusů autobusů B731.

Své poslední sbohem běžnému provozu dá Karosa B731 v pátek 12. září 2014, kdy na trasu linky číslo 158 vyjedou tři její vozy. Další dva bude možné si po dobu jízd prohlédnout v autobusových obratištích Letňany a Českomoravská

Technické údaje typu B731.1659.2 z roku 1995
Motor | Renault MIHR 062045 B/3; objem válců 9830 cm3; plný výkon 152 kW při 2100 ot. min.-1 ležatý, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem a s mezichladičem nasávaného vzduchu | |
---|---|---|
Převodovka | automatická čtyřstupňová ZF 4 HP 500 | |
Přední náprava | LIAZ lichoběžníková, s nezávisle zavěšenými koly | pneu 11/70 R 22,5 |
Zadní náprava | Detva jednostupňová, s diferenciálem Rockwell 160E | |
Celková délka | 11 055 mm | |
Šířka | 2 500 mm | |
Výška | 3 165 mm | |
Rozvor náprav | 5 600 mm | |
Pohotovostní hmotnost | 9 690 kg | |
Obsaditelnost | 95 celková (32 sedících, 63 stojících) | |
Max. dovolená rychlost | 70 km.h-1 |
Zdroj: DPP