Zatím jen na zkoušku bude od středy 22.1. do neděle 26.1. jezdit trolejbus jako linka 216 po trase Bořislavka – Vozovna Střešovice – Vojenská nemocnice – Poliklinika Petřiny. V pracovní dny bude mít elektrobus 30 minutové intervaly, o víkendu hodinové. Nejde o úplně klasický trolejbus, který musí být stále připojen k trolejím, ale o elektrobus, který se dobíjí z trolejového vedení a může využívat stavající tramvajové trakční vedení a měnírny. Elektrobus se přes den může krátkodobě za deset patnáct minut na konečných zastávkách a dlouhodobě v noci v depu. Pražský dopravní podnik si elektrobus půjčil na zkoušku z Vídně, kde si jich v minulém roce pořídili dvanáct.

Zkušební vídeňský elektrobus Siemens Rampini se nabíjí pomocí pantografu a krátké "trolejbusové" trolejové stopy
Zkušební vídeňský elektrobus Siemens Rampini se nabíjí pomocí pantografu a krátké „trolejbusové“ trolejové stopy

Nejstarší zmínka o možnosti provozu trolejbusů v Praze se objevila již v listopadu 1901. 1901, kdy vídeňská firma Ganz nabídla  Praze zavedení trolejbusů. Elektrické podniky však nabídku zamítly, protože se v té době zaměřily na provoz a vznik nových tratí tramvají.

wien_ebus_3

V roce 1934 vznikl návrh tratě Hanspaulka–Ořechovka. Vedení tratě bylo později upřesněno na úsek Sv. Matěj–Vozovna Střešovice. Brzy poté byl vypracován projekt a ten byl v roce 1935 schválen městem i ministerstvem železnic.

Skrytá krása Hlavního nádraží! Podívejte se na tu velkolepou stavbu
Trolejbus na Karlově náměstí. Zbytky zastávky zde najdete dodnes
Trolejbus na Karlově náměstí. Zbytky zastávky zde najdete dodnes

Před zprovozněním prvního úseku mezi vozovnou Střešovice a kostelem svatého Matěje na Babě však probíhal neobvykle dlouho zkušební provoz (téměř tři měsíce v létě 1936), samotné otevření pro veřejnost se konalo 28. srpna. První trať měla délku 3,5 km a trolejbusu trvalo její projetí z jedné konečné na druhou 13 minut. Tento provoz se velmi osvědčil, a tak se přistoupilo k zavedení další linky, která měla spojovat Anděl s Walterovou továrnou v Jinonicích přes Santošku a Malvazinky.

Věčná škoda! Nejkrásnější nádraží Evropy Praha Těšnov bylo strženo
15.10.1972. Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy. Po 36 letech...
15.10.1972. Trolejbusy se loučí s Prahou, Praha se loučí s trolejbusy. Po 36 letech…

Maximálního rozsahu, celkové délky 56,876 km, dosáhla pražská trolejbusová síť v březnu roku 1959. V témže roce však už došlo ke zrušení nejstarší trati a jejím nahrazení autobusy. Tento osud potkalo také mnoho v této době rozestavěných trolejbusových tratí, podíl na celkové dopravě tak pro trolejbusy klesal a naopak pro autobusy rostl. Na počátku 60. let probíhaly navíc rozsáhlé rekonstrukce silniční sítě, kvůli čemuž mnoho trolejbusových tratí muselo být dočasně nebo i trvale uzavřeno. I toto se mohlo stát také argumentem pro postupnou likvidaci celé sítě. Tratě i vozidla zastarávaly, což se ukázalo dalším důvodem.

U Synkáče bydlí prase v činžáku. Podívejte se na video, jak jde domů

Levná sovětská ropa a rozvoj autobusové dopravy dříve nevídanou rychlostí zasadil pražským trolejbusům poslední ránu. Nová koncepce, kde měla být páteří síť metra doplňovaná autobusy již nepočítala s trolejbusy. Trolejbusový provoz v Praze skončil k 16. říjnu 1972.

 

Text byl sepsán s využitím wikipedie.