První provozní úsek trasy D (I.D) je částí zcela nové, čtvrté trasy pražského metra. Úsek I.D je připravován v rozsahu Náměstí Míru – Depo Písnice. Délka úseku je 10,6 km, bude na něm 10 stanic – Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Jedná se o nejvýznamnější připravovanou dopravní stavbu v Praze.
Hlavní důvody pro výstavbu trasy I.D jsou následující:
Zajistit kvalitní dopravní obslužnost rozsáhlých sídlištních celků v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a dalších spádových území jižního okraje Prahy a přilehlé části regionu;
Zamezit rostoucímu podílu individuální automobilové dopravy a snížit přetížení pozemních komunikací v zájmové oblasti;
Zlepšit kvalitu a úroveň veřejné dopravy v zájmové oblasti;
Snížit současné vysoké kapacitní nároky na linku C metra;
Zajistit kapacitní dopravní alternativu k Nuselskému mostu v případě jeho havárie nebo rekonstrukce;
Zlepšit kvalitu životního prostředí v zájmové oblasti.
Stavební části
Zahájení výstavby trasy I.D metra se předpokládá ve druhém pololetí roku 2016. V současné době je navržena následující etapizace výstavby a zprovozňování:
1. etapa Pankrác – Nové Dvory, délka 4,1 km, 5 stanic, zahájení výstavby 2017, zahájení provozu 2022;
2. etapa Nové Dvory – Depo Písnice včetně depa, délka 3,8 km, 3 stanice, zahájení výstavby 2017, zahájení provozu 2022;
3. etapa Pankrác – Náměstí Míru, délka 2,7 km, 2 stanice, zahájení výstavby dle investičních možností hl. m. Prahy;
Jsou prověřovány i různé možnosti změny etapizace výstavby a zprovozňování trasy I.D tak, aby bylo dosaženo maximálních úspor, co nejrychlejšího zkvalitnění dopravní obsluhy jižní části města a přilehlého regionu a aby byly co nejrychleji sníženy nepříznivé ekologické dopady stávající automobilové a autobusové dopravy.
V roce 2013 pokračovala inženýrská činnost s cíem obstarat územní rozhodnutí pro celou trasu Náměstí Míru – Depo Písnice. Práce na projektové dokumentaci pokračuje zpracování dokumentace pro stavební povolení. Po dohodě s vedením města a Dopravním podnikem se rozpracovává úsporná verze projektu Pankrác – Depo Písnice. Původně uvažovaná varianta použití vlaku bez řidiče už není uvažována. Stále jsou ve hře obě varianty jak odbočení trasy D z céčka na Pankráci, tak provozně samostatná trasa s vidinou pokračování na sever tedy skrz Nusle na Náměstí Míru. 8. října 2013 schválila Rada hlavního města Prahy záměr výstavby trasy metra I. D a souhlasila se zařezením projektu do Operačního programu Doparava 2014.