V červnu uplyne přesně 90 let od zahájení pravidelného provozu autobusů v Praze. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) u této příležitosti vypravil v neděli 7. června autobusový průvod složený z historických i současných vozidel. V rámci oslav také poprvé zpřístupňuje garáž Vršovice, která slaví 60. výročí od svého otevření.

Poznámka: My se v redakci ve starých autobusech moc nevyznáme. Takže pokud někdo z fanoušků Miluju Prahu dokáže jednotlivé typy určit, dejte vědět – popisky doplníme. Díky!

Fotografie pořídl Filip L. Skála v Chotkové silnici mezi Klárovem a Špejcharem.

Škoda 706 RO - Foto: Filip L. Skála
Škoda 706 RO – Foto: Filip L. Skála

Průvod 17 autobusů, které během 90leté historie brázdily ulice hlavního města, vyjel v neděli 7. června v 10 hodin ráno z Václavského náměstí. Poté pokračoval přes Újezd, Smetanovo náměstí, Klárov a Pohořelec až na Hradčanské náměstí, odkud se autobusy rozjedou do garáží.

Foto: Filip L. Skála
Foto: Filip L. Skála

„Městská hromadná doprava v Praze patří k nejlepším a nekvalitnějším na světě a já jsem rád, že díky akcím tohoto typu mohou Pražané i návštěvníci našeho hlavního města nahlédnout do její bohaté historie,“ uvedl k průvodu Petr Dolínek, náměstek primátorky hlavního města Prahy zodpovědný za oblast dopravy.

Foto: Filip L. Skála
Foto: Filip L. Skála

 

„Autobusy zaujímaly v pražské hromadné dopravě vždy významné místo. Vypravením průvodu chceme dát možnost všem Pražanům jejich 90. výročí oslavit společně s námi a vzdát hold všem autobusákům, kteří v Praze a jejím okolí přepraví denně statisíce cestujících,“ řekl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

Foto: Filip L. Skála
Foto: Filip L. Skála

V průvodu se představují legendy pražské autobusové dopravy jako Škoda 706 RO, Karosa B731, Ikarus 280, ale i nové modely, se kterými se obyvatelé a návštěvníci Prahy setkávají při každodenním cestování.

Foto: Filip L. Skála
Foto: Filip L. Skála

V tento den se také veřejnost rozloučí s autobusem Karosa B741, se kterým se budou moci naposledy svézt na jeho pravidelné lince č. 213.

Foto: Filip L. Skála
Foto: Filip L. Skála

Praha začala s autobusy experimentovat již na začátku 20. století. První autobusy jezdily v roce 1908 z Malostranského náměstí na Pohořelec. Vzhledem k velkému stoupání zde ale autobusová doprava neuspěla. Znovu se k autobusům Praha vrátila až v roce 1925 (21. června začaly autobusy jezdit na první pravidelné lince z Čechova náměstí do Záběhlic).

Ikarus - Foto: Filip L. Skála
Ikarus – Foto: Filip L. Skála

Milníky v historii autobusové dopravy v Praze

  1. března 1908 – zahájení experimentálního provozu na lince Malostranské náměstí – Pohořelec autobusem, prodloužené později přes Karlův most na Křižovnické náměstí.
  2. listopadu 1909 – zrušení linky.
  3. června 1925 – zahájení provozu první pravidelné autobusové lince Čechovo náměstí – Záběhlice.

    1927
    – malá kapacita zvyšována používáním autobusových vleků.

1932 – autobusy jsou prvním prostředkem, který zajišťuje městskou hromadnou dopravu i v noci.

1935 – první autobusy s dieselovým motorem.

1948 – v provozu 15 autobusových linek.

1951 – DPP zakoupil prvních 15 autobusů Škoda 706 RO s bezkapotovým provedemím karoserie (trambus).

říjen 1965 – první třídveřové autobusy zcela nové konstrukce Karosa ŠM-11.

  1. ledna 1978 – začaly jezdit kloubové autobusy Ikarus – pomáhaly s dopravou do nových sídlišť.

1981 – DPP začíná nakupovat autobusy Karosa.

  1. listopadu 1994 – zahájen provoz prvního nízkopodlažního autobusu.
  2. října 1995 – první nízkopodlažní autobus Karosa-Renault City Bus.

18. dubna 2003 – první linka provozovaná malými nízkopodlažními autobusy – tzv. midibusy.

2014 – DPP provozuje 148 autobusových linek (z toho 15 nočních) o celkové délce 1 685,85 km.

 

Foto: Filip L. Skála
Foto: Filip L. Skála
Foto: Filip L. Skála
Foto: Filip L. Skála

Více informací naleznete na www.mhd140.cz.