Pražské metro má minimálně o jednu stanici víc, než se oficiálně tvrdí. Přísně tajný objekt stanice metra se nedaleko úřadu vlády začal stavět jako úplně první stavba pražského metra už v roce 1952. 

banner 2

Vestibul s místem pro „dozorčího,“ nyní vrátnice. - Foto: JJaroslav Mareš; badatele.net
Vestibul s místem pro „dozorčího,“ nyní vrátnice. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Záhad a hypotéz o tom, co všechno malostranské podzemí skrývá, je celá řada. Našemu spolupracovníkovi Jaroslavu Marešovi z Badatele.net se podařilo zjistit, jaký byl původní účel tajuplné stavby. Dokonce se mohl podívat do útrob stanice Klárov.

Detail plánu části trasy pojmenované jako „B“ se stanicí Klárov. Vedle českých popisek jsou i ruské. Na stalinském metru se totiž podíleli i inženýři z Moskvy.
Detail plánu části trasy pojmenované jako „B“ se stanicí Klárov. Vedle českých popisek jsou i ruské. Na stalinském metru se totiž podíleli i inženýři z Moskvy.

Pražský Klárov. V roce 1952 přestaly kolem úřadu vlády na dlouhých osm let jezdit tramvaje. Podivnou ohradu a stavební ruch za ní zachytilo i letecké snímkování z roku 1953. Co se tady skutečně stavělo a co ukrývají plechová vrata, ale zůstalo dlouho tajemstvím. Že je v podzemí daleko víc než vládní kryt se ukázalo o povodních v roce 2002. Množství vody, kterou hasiči museli z metra vyčerpat, totiž bylo obrovské.

Traťový tunel směr Staré Město.- Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Traťový tunel směr Staré Město.- Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net


„Tím, že metro bylo koncipováno i jako ochranný prvek jako ochranný systém tak bylo velmi přísně utajeno a to některé věci konkrétně ty z roku 1953 které se týkaly Klárova.“, řekl ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Podzemní objekt na Klárově je skutečně stanice metra. Nezvratný důkaz o tom přineslo teprve nedávné odtajnění archivních materiálů.  Přestože objekt nyní slouží dopravnímu podniku, nikdo sem nesmí. My jsme dostali speciální výjimku.

Tlakové dveře na počátku přechodové chodby. - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Tlakové dveře na počátku přechodové chodby. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Původní zamýšlené vedení metra v těchto místech bylo podobné tomu, jak ho známe dnes. Do stanice Klárov měly soupravy přijet ze stanice Staré Město a pokračovat do Stanice Špejchar nedaleko dnešní stanice Hradčanská.

0-titulka
Kalendáře Mosty staré Prahy objednávejte na našem eshopu.
Technické zázemí uvažované stanice. - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Technické zázemí uvažované stanice. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Do hotové stanice Klárov, z nichž vycházejí oběma směry tunely pro tratě metra se ale běžně nedá dostat, což nám potvrdila i mluvčí Dopravních podniků: „Je tam určitý bezpečnostní režim to znamená že opravdu není možné se tam dostat běžně je to skutečně výjimečná situace.“

 Tady soudruzi razit přestali. - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Tady soudruzi razit přestali. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Tehdejší ideový plán stavby metra počítal s tím, že se nejdříve postaví stanice jako kryty pro obyvatelstvo a teprve potom se propojí tunely. Pokud by šlo všechno podle plánů, mohlo začít jezdit v Praze metro už v roce 1961, tedy o 13 let dříve.

Kniha je v prodeji na Eshopu Miluju Prahu
Kniha je v prodeji na Eshopu Miluju Prahu
Spodní kratší eskalatorový tunel - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Spodní kratší eskalatorový tunel – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Tajemství okolo podivné stanice metra se ale objevilo daleko víc. Stanice měla být jen pouhý počátek rozsáhlejšího komplexu. Spekulovalo se o tom, že tam je úniková cesta a speciální metro pro tehdejší prominenty.

Přechodová chodba z horního eskalátorového tunelu ke spodnímu. - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Přechodová chodba z horního eskalátorového tunelu ke spodnímu. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Stavitelé metra chtěli začít stavět v první fázi v trase dnešní linky B. První stanice se měly jmenovat Arbesova, Příkopy, Balabenka, Stalingrad a Fučíkova. Začalo se ale stavět jinde nedaleko budovy Úřadu vlády na Klárově.

Pokračování traťového tunelu směr Staré město. - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Pokračování traťového tunelu směr Staré Město. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Nakonec se stavba metra na doporučení z Moskvy v padesátých letech vůbec nezahájila. Jinak to ale bylo na Klárově, kde budování stanice podléhalo přísnému utajení. Hotová stanice pak sloužila jako vládní kryt.

 Pohled strojvedoucího ve směru Staré město. - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Pohled strojvedoucího ve směru Staré město. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Když se linka A začala stavět nebyla historická stanice Klárov zahrnuta do stavby. Stavbaři ji ale využili jako zázemí pro nedalekou stanici Malostranská.

Parrneři kalendáře jsou Jindřišská věž, Typografické studio Amos a Klokánek Hostivice.
Parrneři kalendáře jsou Jindřišská věž, Typografické studio Amos a Klokánek Hostivice.
Pohled od začátku horního eskalátorového tunelu do vestibulu. - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Pohled od začátku horního eskalátorového tunelu do vestibulu. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Pohled od stanice na eskalátory. - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Pohled od stanice na eskalátory. – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Největší volný prostor v jinak několikrát přepažené stanici. Nalevo místo pro kolej směr stanice Staré město (vlaky by přijížděly otevřenými dveřmi), v místě za dveř - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Největší volný prostor v jinak několikrát přepažené stanici. Nalevo místo pro kolej směr stanice Staré město (vlaky by přijížděly otevřenými dveřmi), v místě za dveř – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Jsme v místě uvažovaného technického zázemí stanice - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Jsme v místě uvažovaného technického zázemí stanice – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Eskalatorový tunel - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
Eskalatorový tunel – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
 - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
– Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
A pohled opačným směrem tj od vestibulu k hornímu eskalatovorýmu tunelu - Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net
A pohled opačným směrem tj od vestibulu k hornímu eskalatovorýmu tunelu – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net