Pražské metro se u nás postavilo až na druhý pokus. Poprvé se do země koplo už v roce 1952 a vznikla i první stanice metra. Metro do ní ale nikdy nepřijelo. Podle čeho se stavělo a jak mělo metro vypadat? Podívejte se na reportáž našeho partnerského projektu Badatele.net .

Teprve před nedávnem byl odtajněn ideový projekt stalinského metra pod Prahou. Měla to být hluboko založená podzemní dráha se stanicemi až osmdesát metrů hluboko. Stanice měly sloužit jako kryty. Byl to hlavní plán jak připravit město na třetí světovou válku.

Jednotlivé trasy metra byly velmi podobné těm dnešním. Trasa A takřka přesně odpovídá dnešnímu béčku. Jen v místě, kde podchází Vltavu, jde o něco severněji.

Čtěte také: NOVÉ ZÁBĚRY! Nahlédněte do stanice utajovaného metra v Praze…

Velmi zajímavě pod Prahou prochází trasa C. Oproti té dnešní se po překonání nuselského údolí stáčí ke Karlovu náměstí, aby se potom otočila zpátky a přestup na dnešní Áčko měl být na hlavním nádraží.

Pohled od začátku horního eskalátorového tunelu do vestibulu. nikdy nezprovozněné stanice metra Klárov – Foto: Jaroslav Mareš; badatele.net

Jednu nevýhodu by stalinské metro přeci jen mělo. Hluboko založené stanice, asi jako dnes náměstí Míru. To je ostatně důvod, proč se jediná postavená stanice na Klárově nakonec nepoužila. Je na dnešní áčko moc hluboko.

UNIKÁTNÍ NÁVRHY: Jak by vypadalo metro, kdyby se stavělo už před válkou