Reportér našeho spřáteleného projektu Badatale.net Jaroslav Mareš pronikl do útrob tajné stanice metra Klárov. Když pátral po smyslu stanice, která leží pod barokními hradbami nedaleko úřadu vlády, narazil v archivu na projekt tazkzvaného stalinského metra, které mělo být kvůli vojákům propojené s veřejnou železnicí.
Náš spolupracovník Jaroslav Mareš se domluvil s vedoucím technologického centra trasy A panem Jiřím Stehnem, který mu otevřel železná vrata, které jsou v ulici U burských kasáren nedaleko Úřadu vlády. Hned za vraty u vrátnice je tlakový uzávěr. I ten se reportérovi otevřel a on si splnil dávný sen. Vstoupit do tajné stanice metra Klárov.
O stavbě se Jaroslav dozvěděl od svého otce, který jako střelmistr stavěl nedalekou stanici metra Malostranská. O tajném metru se po Praze mluvilo po celá desetiletí. Až přišly velké povodně v roce 2002. Kdy při čerpání vody z prostor zaplaveného metra u Malostranské začalo být divné, kde se bere tolik vody. Čerpadla poctivě odsávala kubické metry vody, ta ale ze zatopených prostor neubývala. Konečný součet vyčerpaných kubíků ukázal, že když se sečtou prostory stanic, tunelů a známého technologického zázemí, ještě hodně vody zbylo. Spekulace o tajném podzemí pod Prahou se opět rozjely naplno.
Jedna paní povídala
„V Praze je ještě jedno metro. Přísně tajnou stavbu postavili ji za komunismu jako ochranný a transportní systém pro nejvyšší pohlaváry. Nejpřísněji utajené propojení je mezi úřadem vlády na Klárově a bývalým Ústředním výborem Komunistické strany Československa, dnes ministerstvem dopravy. Nejdelší propojení je mezi centrem Prahy a vojenským letištěm ve Kbelích. Tam se mohou pohybovat i vlaky. Metro má i jednu tajnou stanici, ze které vede propojení na veřejné trasy.“ Tolik jen stručný výběr z legend, které se pravidelně tradují mezi Pražáky.
Tajné metro není, jen OSM
„Součástí pražské podzemní dráhy je takzvaný Ochranný systém metra. Jeho cílem je zabezpečit provoz metra jako součásti dopravního systému a v případě potřeby i jako úkrytu pro civilní obyvatelstvo.“ Toto byla oficiální odpověď vedení dopravního podniku na všechny dotazy směřující k tajným prostorům metra. Jakékoliv snahy o návštěvu takzvaného Technologického centra Klárov vedení odmítalo. Připouštělo pouze, že technologické centrum na Klárově je. Z bezpečnostních důvodů do něj ale není možné po 11. září 2001 povolit vstup. Zajímavé je, že do jiných neveřejných prostor a technologických center domluvit návštěvu nebyl problém.
Jaroslav Mareš tedy zašel za svým tatínkem-střelmistrem, který se podílel na stavbě stanice metra Malostranská a dozvěděl se toto: „Stavěli jsme tam takové divné propojení. Projelo by jím auto a asi i vlak. Na jeho konci postavili takové dřevěné bednění. U něj stál neustále esenbák a nikomu nedovolil, aby se podíval, co je dál.“
UNIKÁTNÍ NÁVRHY: Jak by vypadalo metro, kdyby se stavělo už před válkou
DPP mlčí
Tajná stavba vznikla na Klárově tedy nejpozději současně se stavbou trasy A metra, tedy v sedmdesátých letech, ale pravděpodobně ještě dříve. Moje snahy o zjištění, co se ve skutečnosti skrývá pod kopcem u úřadu vlády ale šly ještě několik let do ztracena. Jak se později ukázalo, sami pracovníci dopravního podniku netušili, co to původně mělo být za objekt. Předán jim byl v 70. letech jako objekt „K-111.“
Vstup do tajné stanice metra objektu K-111 nedaleko Úřadu vlády
Cesta do K-111
Po průchodu tlakovými dveřmi na povrchu přicházíme k takzvanému eskalátorovému tunelu. Je šikmý, jak už eskalátorové tunely bývají, ale eskalátory tu nejsou. Namísto nich jen železné schodiště a nákladní výtah. Po sestupu po schodech následuje další tlakový uzávěr, mírná zatáčka a spojovací chodba. V ní si všímám dalších dveří, vedoucích do dalších směrů. Že by chodby do nenápadného domu na nábřeží mezi Strakovou akademií a Čechovým mostem, anebo přímo do Kramářovy vily? Odpověď na tuto otázku mi zůstává odepřena. Na konci spojovací chodby je… další eskalátorový tunel. Naštěstí už o něco kratší. Sejdeme až na jeho konec a vstupujeme do samotného objektu.
Překvapivý objev v archivech
Svědectví nejen o tom, co je to na Klárově za stavbu a kdy a proč vznikla, vydal až před několika lety odtajněný materiál „Ideový projekt metra,“ vypracovaný na počátku 50. let minulého století. V něm se odhaluje dosud zcela neznámá kapitola stavby podzemní dráhy. Dokument pečlivě střeží v Archivu hl.m. Prahy.