Třetí řetězový most, který stával v Praze, byla lávka spojující vltavské břehy mezi Klárovem a tehdejším rejdištěm (Tummelplatz) v místech dnešního náměstí Jana Palacha u Rudolfina. Postavena byla v letech 1868-69. Lávka stála v blízkosti dnešního Mánesova mostu. Polohu lávky připomíná dnes už jen ulice U železné lávky na malostranském břehu. U vyústění této ulice k Vltavě je dosud zděný výstupek v břehu s hrázděným domkem v místech, kde stával levobřežní pilíř lávky. Kvůli zbudování lávky musel být zanedbaný staroměstský břeh upraven. Současné mohutné nábřežní zdi byly postaveny až v roce 1878.
Poslechněte si rozhlasovou reportáž:

Celková délka lávky byla 192 metrů. Mostek měl dvě pole o délce 96 metrů s jedním pilířem uprostřed řeky. Na středním pilíři byla litinová mostní brána 17 a půl metrů vysoká. Mostovka byla široká 3,3 metrů. Řetězy byly kotveny ve zdivu krajních opěr.
PROHLÉDNĚTE SI KALENDÁŘ MOSTY STARÉ PRAHY:

Stavba byla zahájena 1.7. 1868 a dokončena za necelých 17 měsíců. 22. – 25. listopadu 1869 proběhla zatěžkávací zkouška lávky. 28. listopadu byla lávka zpřístupněna chodcům. Osvědčila se velmi dobře. Pražané jí oceňovali zvlášť v zimní době, kdy led často znemožňoval plavby přívozu, který byl v těchto místech odpradávna provozovaný.


Přes popularitu lávky se ale mělo všeobecně zato, že nebude možné dlouho odkládat výstavbu nového mostu v těchto místech, který pojme i vozovou dopravu. Lávka sloužila Pražanům 44 let a byla nahrazena mostem arcivévody Františka Ferdinanda, který se dnes jmenuje Mánesův most. Tedy i tento třetí visutý most.

