První provozní úsek trasy D (I.D) je částí zcela nové, čtvrté trasy pražského metra. Úsek I.D je připravován v rozsahu Náměstí Míru – Depo Písnice. Délka úseku je 10,6 km, bude na něm 10 stanic – Náměstí Míru, Náměstí bratří Synků, Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Jedná se o nejvýznamnější připravovanou dopravní stavbu v Praze.

Radní rozhodly, že metro bude na nové trase jezdit bez strojvůdce. První část metra by měla být hotová v roce 2022. První se bude stavět úsek z Pankráce do Písnice. Metroprojekt už před časem zpracoval vizualizace, jak by takové vozy a stanice mohly vypadat.

Trasa D – jak budou vypadat stanice metra. Podívejte se na vizualizace

Na plánované nové trase D pražského metra budou jezdit soupravy bez strojvůdce. Rozhodli o tom radní hlavního města. Jako první se postaví úsek z Pankráce do Písnice.

Bezpečnostní stěny oddělující nástupiště - koncepce řešení DÚR 2011 - Vizualizace Metroprojekt
Bezpečnostní stěny oddělující nástupiště – koncepce řešení DÚR 2011 – Vizualizace Metroprojekt

První část metra D by měla být hotova do roku 2022, Praha by pak na stavbu mohlačerpatdotacez evropských fondů. Náklady jsou odhadovány v řádu několika desítek miliard korun. Dopravní podnik nyní řeší výkup pozemků.

Původně se počítalo s klasickým metrem se strojvůdci vedenými soupravami, náklady byly odhadovány na necelých 30 miliard. Takový plán odhlasovala rada pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka (tehdy TOP 09).

Nynější vedení města ale schválilo změnu záměru, kdy Praha začne stavět tzv. bezobslužné metro. Důvodem je, že náklady na stavbu budou vyšší, nižší však budou následné provozní náklady.

„Vrátili jsme se k původním plánům na bezobslužný provoz, je to směr, kterým chceme stavbu vést,“ řekl nedávno generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.

- Vizualizace Metroprojekt
– Vizualizace Metroprojekt

Dopravní podnik nyní vykupuje pozemky nutné pro stavbu, ještě potřebuje vykoupit asi 750 parcel. Revizí by měla projít ještě podoba stanic, to by měl prozkoumat Institut plánování a rozvoje.

Mapa nové trasy  D
Mapa nové trasy D

Metro D spojí centrum s jižní částí města. V další fázi by se z Pankráce mělo stavět dále do centra. Náklady na stavbu z náměstí Míru, kam bude prodlouženo z Pankráce, do Písnice včetně výkupu pozemků překročí 50 miliard korun.

Stavět se podle projektantů začne za tři roky a práce na prvním úseku potrvají pět až šest let.

Stavební části

Zahájení výstavby trasy I.D metra se předpokládá ve druhém pololetí roku 2016. V současné době je navržena následující etapizace výstavby a zprovozňování:

  • 1. etapa Pankrác – Nové Dvory, délka 4,1 km, 5 stanic, zahájení výstavby 2017, zahájení provozu 2022;
  • 2. etapa Nové Dvory – Depo Písnice včetně depa, délka 3,8 km, 3 stanice, zahájení výstavby 2017, zahájení provozu 2022;
  • 3. etapa Pankrác – Náměstí Míru, délka 2,7 km, 2 stanice, zahájení výstavby dle investičních možností hl. m. Prahy;

Zatím poslední úsek pražského metra v délce šesti kilometrů byl otevřen letos 6. dubna. Výstavba čtyř stanic na lince A Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol přišla na více než 20 miliard korun.

Bezpečnostní stěny oddělující nástupiště - koncepce řešení DÚR- Vizualizace Metroprojekt
Bezpečnostní stěny oddělující nástupiště – koncepce řešení DÚR- Vizualizace Metroprojekt
Bezpečnostní stěny oddělující nástupiště a vrchní odběr el. energie - koncepce řešení DÚR- Vizualizace Metroprojekt
Bezpečnostní stěny oddělující nástupiště a vrchní odběr el. energie – koncepce řešení DÚR- Vizualizace Metroprojekt
Metro bez řidiče - koncepce řešení DÚR 2- Vizualizace Metroprojekt
Metro bez řidiče – koncepce řešení DÚR 2- Vizualizace Metroprojekt
Metro bez řidiče - koncepce řešení DÚR 12 2011 - Vizualizace Metroprojekt
Metro bez řidiče – koncepce řešení DÚR 12 2011 – Vizualizace Metroprojekt
Průchozí vlakové soupravy - koncepce řešení DÚR- Vizualizace Metroprojekt
Průchozí vlakové soupravy – koncepce řešení DÚR- Vizualizace Metroprojekt
Turnikety - Vizualizace Metroprojekt
Turnikety – Vizualizace Metroprojekt
Vrchní odběr el. energie - koncepce řešení DÚR - Vizualizace Metroprojekt
Vrchní odběr el. energie – koncepce řešení DÚR – Vizualizace Metroprojekt