Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oslaví 37. výročí od zahájení provozu na prvním provozním úseku linky metra A, které letos připadá na středu 12. srpna 2015. Při této příležitosti v neděli 9. srpna 2015 vypraví do provozu historickou sovětskou soupravu 81-71. 

 Soupravy řady 81-71, přezdívané díky charakteristickému designu čela pracovníky metra i Pražany „briketa“ nebo „černá huba“, byly uzpůsobené speciálně pro sklonově náročnou trať A. Od roku 2009 se již v pravidelném provozu nevyskytují, Pražané je mohou vidět jen při zvláštních příležitostech (jako například při jízdách Zážitkové turistiky).

„Jízda historickou soupravou 81-71, která byla před třemi lety kompletně zrekonstruována, je vhodnou příležitostí pro zpestření prázdninové neděle a zavzpomínání na historii. Zveme všechny fanoušky MHD i širokou veřejnost, aby si jízdu těmito vozy metra opět vyzkoušeli,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

První jízda soupravy proběhne v 11.45 hodin ze stanice metra Dejvická (tehdejší stanice Leninova) do stanice Náměstí Míru. Tato trasa přesně kopíruje čas i termín historického zahájení provozu linky A v roce 1978, kde byl tento typ vozů provozován do roku 2005. Druhá jízda historické soupravy povede po trase Dejvická (Leninova) – Želivského –Dejvická, zprovozněné v prosinci 1980, třetí jízda pak trasou Dejvická (Leninova) –Strašnická – Dejvická (Leninova), otevřené v červenci 1987. Čtvrtá jízda projede trasu Dejvická – Skalka – Dejvická, zprovozněnou v červenci 1990 a pátá jízda trasu Dejvická –Depo Hostivař – Dejvická, k jejímuž rozšíření došlo v květnu 2006. Navíc budou mít cestující možnost využít jízdy historickou soupravou do nově otevřených stanic úseku V.A (zprovozněných v letošním dubnu). Tato souprava se na této trase s cestujícími vyskytne poprvé. Šestá jízda projede celou linku tj. v úseku Nemocnice Motol – Depo Hostivař.

Grafika DPP
Grafika DPP

Všechny jízdy budou doprovázeny hlášením staničního rozhlasu s uvedením aktuální cílové stanice a informací o datu zahájení na tomto úseku. Vozy metra budou řízeny strojvedoucími v dobových (hnědých) uniformách a souprava bude vybavena na čelech vlaku autentickými tabulemi s konečnou stanicí. Všem zájemcům pro cestu tímto zvláštním spojem postačí klasické jízdenky nebo časové kupony.

  Rozvoj trasy metra A

12. 8. 1978 Leninova – Náměstí Míru
7 stanic: Leninova (Dejvická), Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru
19. 12. 1980 Náměstí Míru – Želivského
3 stanice: Jiřího z Poděbrad, Flora, Želivského
17. 10. 1985 Želivského – Depo Hostivař
zahájen provoz depa Hostivař (v úseku Strašnická – Depo Hostivař jen levý traťový tunel, pouze manipulační provoz bez cestujících)
11. 7. 1987 do provozu uvedena stanice metra Strašnická
nový úsek s cestujícími Želivského – Strašnická
1. 11. 1987 zprovozněn pravý traťový tunel Strašnická – Depo Hostivař
4. 7. 1990 do provozu uvedena stanice metra Skalka
nový úsek s cestujícími Strašnická – Skalka
26. 5. 2006 do provozu uvedena stanice metra Depo Hostivař
nový úsek s cestujícími Skalka – Depo Hostivař
6. 4. 2015 Dejvická – Nemocnice Motol
4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny, Nemocnice Motol

Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.