Ivan Bárta fotografuje interiéry a akrchitekturu
Ivan Bárta fotografuje interiéry a akrchitekturu

Ivan Bárta se narodil v Teplicích, žije v Praze. Absolvoval Pražskou fotografickou školu (1995) a Institut tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě (2002). V období 1998 – 2003 žil v Dublinu, kde pracoval jako fotograf interiérů pro interiérový časopis Beyond The Hall Door. Pracuje jako fotograf interiérů a architektury. Spolupracuje převážně s architekty, designéry a interiérovými časopisy. Ve své volné tvorbě se zabývá hlavně černobílým dokumentem a pražskou architekturou.

Odkdy a proč fotíš?

 Fotografie mě přitahovala vždy. V analogovém světě vyžadovalo vyvolávání filmů a zvětšování fotografií přeci jen určitou dávku laboranství. A to bylo také to, co mě v patnácti letech nejvíce lákalo. V této době se dala fotografie vnímat nejen očima, ale během vyvolávacího procesu také čichem a hmatem. Vyzkoušet postupně několik různých vývojek, znamenalo také vyzkoušet řadu zajímavých vůní a zápachů. I dnes se mi vybavuje, jak voněl Fomadol, Rodinal, HC-110 a Tetenal a jaké to bylo, když mezi prsty proklouzával mokrý negativ.

banner 2

NERUDOVA ULICE Málokdy se naskytne takovýto pohled na Nerudovku. Tuto příležitost jsem musel využít, když jsem fotil hotelový pokoj, z jehož okna je tohle všechno vidět. - Foto: Ivan Bárta
NERUDOVA ULICE Málokdy se naskytne takovýto pohled na Nerudovku. Tuto příležitost jsem musel využít, když jsem fotil hotelový pokoj, z jehož okna je tohle všechno vidět. – Foto: Ivan Bárta

A právě na prvních černobílých negativech se objevovaly i první experimenty s focením noční Prahy. Byly to většinou zátiší s flekatými, odřenými zdmi, kde jako kulisy dominovaly např. popelnice a jiné nepříliš turisticky atraktivní objekty. Kouzlo odřenin a fleků se pomalu vytratilo, ale to původní, co tady pomalu a úmyslně vznikalo, tady stále je.

KARLŮV MOST Ano bylo nás tam víc, asi tak deset fotografů jakoby se účastnilo společného závodu. Větší část z nich jsem měl na fotce. Ale to víte, Photoshop… - Foto: Ivan Bárta
KARLŮV MOST Ano bylo nás tam víc, asi tak deset fotografů jakoby se účastnilo společného závodu. Větší část z nich jsem měl na fotce. Ale to víte, Photoshop…
– Foto: Ivan Bárta

Z koníčku se nakonec stala profese s hlavním zaměřením na interiéry a architekturu viz www.ivanbarta.cz. Na první experimenty a noční toulky Prahou jsem na delší dobu zapomněl, ale poslední dobou se k nim rád vracím, viz www.pictureprague.com.

KARLŮV MOST Jedno z oblíbených míst, které se nedá nenafotit. Centimetrové přesuny stativu kvůli větvím stromu byly sice malé, ale za to jich bylo dost. Teď už vím, od čeho mám ošoupaný stativ… - Foto: Ivan Bárta
KARLŮV MOST Jedno z oblíbených míst, které se nedá nenafotit. Centimetrové přesuny stativu kvůli větvím stromu byly sice malé, ale za to jich bylo dost. Teď už vím, od čeho mám ošoupaný stativ…
– Foto: Ivan Bárta
Kalendář Mosty staré Prahy k dostání na eshopu Mlluju Prahu
Kalendář Mosty staré Prahy k dostání na eshopu Mlluju Prahu

Co tě na focení fascinuje a jakou používáš techniku? 

Praha už byla nafocená mnohokrát od mnoha různých fotografů, a proto mi připadá fascinující, že i přesto se znovu a znovu dá najít nový nebo alespoň trošku jiný pohled. Několik malých odlišností může ve fotografii znamenat obrovský rozdíl. A proto nevadí, že se na Prahu díváme skrze tolik různých fotografických očí znovu a znovu.

KAMPA Odstup od fotografovaného objektu je někdy potřeba co největší. Takže nakonec ani neprostrčíte hlavu mezi tělo foťáku a fasádu domu, u kterého stojíte. Hledání správného záběru se tak výrazně prodlužuje. Času bylo ale až příliš - u druhé lampy zaparkovalo auto, asi tak na hodinu. Majitelé šli za roh na drink. - Foto: Ivan Bárta
KAMPA Odstup od fotografovaného objektu je někdy potřeba co největší. Takže nakonec ani neprostrčíte hlavu mezi tělo foťáku a fasádu domu, u kterého stojíte. Hledání správného záběru se tak výrazně prodlužuje. Času bylo ale až příliš – u druhé lampy zaparkovalo auto, asi tak na hodinu. Majitelé šli za roh na drink.
– Foto: Ivan Bárta

Technika? Více než fotografická technika je dnes snad důležitější technika zpracování. A s tím bych asi raději ani neměl začínat. Jestliže dříve byl fotograf tak trochu chemik, dnes je z něho tak trochu grafik, web designer ale i programátor a hlavně uživatel hromady různých programů a pluginů. Zpracování v HDR se stalo již klasikou. Dá se dobře využít zvláště na fotografiích noční Prahy. Tato technika, pokud jí přeženeme, působí hodně efektně a zrovna tak, jak vás HDR zpočátku zaujme, tak vás pak rychle přestane bavit. Nedávat do fotografií příliš mnoho efektu, ale jen tolik, kolik je potřeba, může být někdy dost těžké. Proto využívám techniku HDR jen částečně tam, kde bych si jinak nepomohl. Při úpravě fotografie tak kombinuji více metod. Velice důležité je, zvolit si, co přesně která fotografie potřebuje.

KATEDRÁLA SVATÉHO VÍTA Železná brána se v Chotkových sadech zavírá před setměním. Objektiv se ale dal prostrčit skrz. Žádná úžasná kompozice, ale nebe to nakonec trošku dohnalo. - Foto: Ivan Bárta
KATEDRÁLA SVATÉHO VÍTA
Železná brána se v Chotkových sadech zavírá před setměním. Objektiv se ale dal prostrčit skrz. Žádná úžasná kompozice, ale nebe to nakonec trošku dohnalo.
– Foto: Ivan Bárta

Proč fotíš Prahu?

Jednou jsme s kamarádem řešili, jestli už fotografie Prahy nejsou náhodou na hranici kýče a on mi na to řekl: „říct o Praze, že je kýčovitá, je jako bys řekl, že je kýčovitá hezká ženská“.

KARLŮV MOST Už byla hodně velká tma a já vždy nafotím 1-2 fotky než se úplně setmí. V tomhle případě to ale nějak přeci jen vyšlo i s modročernou oblohou. Na to, že to byla rychlovka a navíc opět klasický pohled, je to jedna z mých nejoblíbenějších. - Foto: Ivan Bárta
KARLŮV MOST
Už byla hodně velká tma a já vždy nafotím 1-2 fotky než se úplně setmí. V tomhle případě to ale nějak přeci jen vyšlo i s modročernou oblohou. Na to, že to byla rychlovka a navíc opět klasický pohled, je to jedna z mých nejoblíbenějších.
– Foto: Ivan Bárta

Kromě toho, že mě zajímá její historie, se mi líbí, že si Praha na rozdíl od běžné zakázky, kde musíte přesně splnit dané požadavky, neklade žádné podmínky.

Navíc když si s ní dáte schůzku, tak vás nikdy neodmítne.

PRAŽSKÝ HRAD Pokus o netradiční tradiční pohled na Pražský hrad. - Foto: Ivan Bárta
PRAŽSKÝ HRAD
Pokus o netradiční tradiční pohled na Pražský hrad.
– Foto: Ivan Bárta

Které místo máš v Praze nejraději? 

 Zjistil jsem, že v noci je těch hezkých míst tolik. Mám rád procházku z Nového světa k Loretě, ale ta se tedy jen tak nedá. Není od ní dostatečný odstup a nenabízí moc úhlů záběru. Však já tam za ní ještě zajdu…

MOSTECKÁ VĚŽ Chce to občas také nějaké ty detailní průhledy. - Foto: Ivan Bárta
MOSTECKÁ VĚŽ
Chce to občas také nějaké ty detailní průhledy.
– Foto: Ivan Bárta

Proč tě baví spolupracovat s Miluju Prahu? 

 Fotografií Prahy a všeho okolo ní není nikdy dost. Praha, to je velké téma a je dobře, že se jím někdo výhradně a hlouběji zabývá.

K tomu bych chtěl ještě dodat, že Prahu mám rád, tedy Prahu miluju… tedy vlastně Miluju Prahu.

KATEDRÁLA SVATÉHO VÍTA Asi ne zrovna typický pohled na katedrálu. Se světlem lucerny jsem chvíli bojoval, než jsem zjistil, že bude lepší ho spíše využít. - Foto: Ivan Bárta
KATEDRÁLA SVATÉHO VÍTA
Asi ne zrovna typický pohled na katedrálu. Se světlem lucerny jsem chvíli bojoval, než jsem zjistil, že bude lepší ho spíše využít.
– Foto: Ivan Bárta
MOSTECKÁ VĚŽ Brána mezi dvěma Mosteckými věžemi. Čekání na prázdnou ulici bylo nekonečné a také zbytečné. Pomyslně jsem si fotku rozdělil na několik sektorů, z nichž měl být vždy alespoň jeden liduprázdný. Pak už to jen doma složit dohromady. Takováto místa je lepší fotit v lednu. - Foto: Ivan Bárta
MOSTECKÁ VĚŽ
Brána mezi dvěma Mosteckými věžemi. Čekání na prázdnou ulici bylo nekonečné a také zbytečné. Pomyslně jsem si fotku rozdělil na několik sektorů, z nichž měl být vždy alespoň jeden liduprázdný. Pak už to jen doma složit dohromady. Takováto místa je lepší fotit v lednu. – Foto: Ivan Bárta
MOSTECKÁ VĚŽ Tato věž kdysi patřila k Juditinu mostu. - Foto: Ivan Bárta
MOSTECKÁ VĚŽ Tato věž kdysi patřila k Juditinu mostu.
– Foto: Ivan Bárta