Velké loučení. V pátek vyjede naposledy autobus Karosa B731

Dopravní podnik hlavního města Prahy se v pátek 12. září 2014 rozloučí s další autobusovou ikonou pražské hromadné dopravy, Karosou B731.

Očima strojvůdce metra. Aneb na cestě z Kačerova do Zličína

První městské autobusy Karosa B731 byly dodány do pražského dopravního podniku v roce 1982 jako novinka tehdy nové výrobkové řady tuzemského výrobce Karosy Vysoké Mýto. Ve výrobě nahradily autobusy ŠM11, kterých Praha odebrala v letech 1965 až 1981 více jak 2200 kusů.

Foto: DPP - Ondřej Volf

Foto: DPP – Ondřej Volf

V průběhu výroby byl typ B731 několikrát modernizován. Vozy odebrané v letech 1982 a 1983 byly modifikací B731.00 s hnacím ústrojím, převzatým z předchůdce ŠM11 (nepřeplňovaný motor LIAZ ML635, automatická převodovka Praga 2M70). V letech 1984–1986 následovala B731.04 s celouzavřenou kabinou řidiče. V roce 1987 a 1988 byly dodány modernizované B731.20 již s turbodmychadlem přeplňovaným motorem ML636. V následujících letech byly odebírány vozy B732 s mechanickou převodovkou. Další autobusy B731 (modifikace 1663) byly zakoupeny v roce 1994 a byly vybaveny již moderní automatickou planetovou převodovkou Voith DIWA, retardérem a motorem s katalyzátorem. V roce 1995 Dopravní podnik odebral hned 3 modifikace typu B731: 1669 s převodovkou Voith a silnějším motorem ML637; 1667.2 s motorem splňujícím normu EURO 2 a 1659.2 s převodovkou ZF a motorem Renault MIHR. Právě poslední zmiňovaná modifikace zakončuje v roce 2014 dlouhou etapu provozu autobusů Karosa typu B731.

Takhle budou vypadat nové stanice metra A. Metrostav zveřejnil snímky…

Celkem bylo do Prahy v letech 1982 až 1995 dodáno 987 kusů autobusů B731.

Foto: DPP - Jan Arazim

Foto: DPP – Jan Arazim

Své poslední sbohem běžnému provozu dá Karosa B731 v pátek 12. září 2014, kdy na trasu linky číslo 158 vyjedou tři její vozy. Další dva bude možné si po dobu jízd prohlédnout v autobusových obratištích Letňany a Českomoravská

Grafika DPP

Grafika DPP

Technické údaje typu B731.1659.2 z roku 1995

Motor Renault MIHR 062045 B/3; objem válců 9830 cm3; plný výkon 152 kW při 2100 ot. min.-1             ležatý, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva,    přeplňovaný turbodmychadlem a s mezichladičem nasávaného vzduchu
Převodovka automatická    čtyřstupňová ZF 4 HP 500
Přední    náprava LIAZ    lichoběžníková, s nezávisle zavěšenými koly pneu 11/70 R 22,5
Zadní    náprava Detva    jednostupňová, s diferenciálem Rockwell 160E
Celková    délka 11 055 mm
Šířka 2 500 mm
Výška 3 165 mm
Rozvor    náprav 5 600 mm
Pohotovostní    hmotnost 9 690 kg
Obsaditelnost 95 celková (32 sedících, 63 stojících)
Max.    dovolená rychlost 70 km.h-1

Zdroj: DPP