Hurá do pražských ulic. Zkuste koloběžku! Rady, tipy, triky..

Koloběžky vídáme v posledních letech na cestách nebo ve městě stále častěji. Ti starší ještě pamatují doby, kdy si lidé koloběžky pro dospělé stavěli doma na koleně. Dnes si vyberete koloběžky sériově vyráběné z různých materiálů. Existují koloběžky krosové, závodní, městské či freeridové.

Proč si vůbec koloběžku pořídit a začít na ní cestovat městem?

Jízda na koloběžce je vskutku nenáročný sport, , který prospívá všem svalovým skupinám a zajišťuje opravdovou radost z pohybu. Koloběžku vždy pohání jen vaše nohy. Na koloběžce není problém jet průměrnou rychlostí přes 20 kilometrů za hodinu. Po rovině dosáhnete i rychlosti okolo 25 km/h, závodníci jezdí i 35 km/h. A pozor z kopce se koloběžka rozjede i přes 85 km/h!

Článek vznikl s podporou APM Sport, který najdete v libeňském Kauflandu.

S koloběžkou ve městě se můžete snadno a rychle pohybovat po ulicích, chodnících i pěších zónách. Při jízdě vám nebudou vadit mokré ani nerovné povrchy, snadno překonáte obrubník nebo jinou překážku. Když máte chuť vyrazit do přírody, tak je koloběžka vhodná pro krátké i dlouhé vyjížďky. Jezdit na koloběžce mohou všichni bez ohledu na věk, pohlaví a fyzickou kondici. S dalšími vyjížďkami budete poznávat stále víc potěšení z rychlého harmonického pohybu celého těla. Zkrátka koloběžka je ideální přibližovadlo.

Foto: Yedoo

Foto: Yedoo/APMsport

Už to není tak nezvyklý pohled, když potkáte v pražských ulicích dospělou ženu či muže na koloběžce.  Druhdy dětská odrážedla se stala praktickým dopravním prostředkem do Prahy a také módou.

Výhody koloběžky a na co si dát pozor

Největší výhodou koloběžky je její obratnost v ulicích, možnost okamžitě přejít z jízdy do chůze. Je ideální na místa, kde se nevyhnete chodníku a i tam, kde je potřeba se podrat hustým davem chodců či aut. A když potřebujete překonat schody, stačí si vzít sedmikilovou koloběžku do ruky a schody snadno zdoláte. Zkušenost říká, že pokud si zapomenete zámek, lidé vás mnohem ochotnějí pustí s koloběžkou do obchodů, hospod, úřadů atd. V MHD hodně záleží na řidiči, ale koloběžkáři potvrzují, že v naprosté většině případu s převozem koloběžky v MHD problém nebyl. Podmínky přepravy koloběžek v MHD najdete na konci článku.

 

Z pohledu zákona je koloběžka stejně jako kolo jednostopé vozidlo. Pro některé řidiče aut je ale bohužel vnímaná pořád jako hračka. Jakkoliv v Praze se už většina automobilistů chová ke koloběžkářům ohleduplně. Ostatně znáte to, pokud po Praze jezdíte na kole.

Problém u koloběžky, na který si ve městě dávejte pozor, je světlost stupátka. Vyjíždění či sjíždění z obrubníků není zdaleka tak samozřejmé jako u kola. A pozor i na větší nerovnosti na chodnících. Ve skutečnosti se není čeho obávat, praxí rychle zjistíte, co si dovolit můžete a co ne.

Dobré pražské koloběžkové trasy:

1)       Koloběžkování historickým centrem – koloběžka je v centru města ideální. Umožňuje rychlé přesuy , jednoduše se prosmýknete davem. Projedete i po pěších zónách A můžete se kochat krásami Prahy

2)      Parky v centrální Praze – Letná, Petřín, Kampa – zažijete nezapomenutelné výhledy, posezení v trávě, odpočinete si v centru města od městské džungle. Jedno doporučení Karlovu mostu se raději vyhněte zvláště v sezoně a přes den.

3)      Údolí řeky Vltavy – pěkně z centra směrem na Vyšehrad a pak dále na Modřany, Zbraslav, …. Výborný povrch cesty, téměř po rovině, spousta hospůdek pro rychlé občerstvení i delší posezení, možnost kombinovat s výletem parníkem, skate park, stinné zákoutí kolem řeky.

4)      Parníkem do Tróje – výlet parníkem od ‘Tančícího Domu‘ na nábřeží k Zoo do Tróje, návštěva zoologické zahrady, kolobrndění kolem a zpátky na centrum.

Pohyb na koloběžce je zdravý

Pohyb při jízdě na koloběžce je komplexní. Zapojují se při něm jak svaly dolních a horních končetin, tak i svaly břišní a zádové. Můžete jezdit i v chladnějších měsících a neprochladnete, protože při jízdě zapojujete celé tělo.

Na koloběžce navíc perfektně protáhnete a uvolníte zádové svalstvo. Fyzioterapeuti jízdu na koloběžce doporučují jako doplněk k rehabilitaci či jako prevenci proti bolestem krční a bederní páteře. Jízda na koloběžce také výrazně šetří klouby.

Článek vznikl s podporou APM Sport, který najdete v libeňském Kauflandu.

Na koloběžce spálíte až o 30 % energie více než na kole a snadno si vytvarujete problematické partie stehen, hýždí, boků, břicha a pasu. Jízda na koloběžce je stejně energeticky náročná jako aerobic nebo svižný běh a navíc je to zábava! Nezapomeňte jen pravidelně střídat odrazové nohy, ať se z vás nestane Quasimodo.

Ještě důležitá rada. Při koloběžkování dbejte na to, abyste pravidelně střídali obě nohy při odrážení.  V začátcích se vyplatí střídat nohy po kratších úsecích a zvolit pomalejší tempo. Později nebude problém v klidu a pohodě nohy prohodit za jízdy po kilometrových úsecích. Aby bylo zatížení končetin opravdu „spravedlivé“, začněte jejich střídání a zatížení trénovat na rovině.

Nezapomeňte vhodně seřídit výšku řídítek, ať nepřijdete o kvalitní oporu horních končetin – především ramen a lopatek. Protože bez správného zapojení těchto partií budete stabilitu trupu hledat jen těžko. Trup nesmí být shrben, ramena držte zeširoka, lopatky lehce  stáhněte šikmo k sobě dolů a zlehka také přitiskněte k trupu.

Koloběžka jako životní styl

Koloběžky jsou také originálního stylový doplněk. Ženy a dívky mohou na koloběžce jezdit i v šatech či sukni, muži se zase nemusejí obávat, že si roztrhnou nohavice, či pomačkají oblek.

Koloběžku snadno naložíte do kufru auta či výtahu a zaparkovat ji můžete třeba na balkóně. Na řidítka lze připevnit košík, ve kterém pak můžete pohodlně vozit kabelku, batůžek nebo menší nákup. Maminky jistě ocení možnost připevnit cyklosedačku na řidítka a mít tak svou ratolest za jízdy pod kontrolou. Děti mají navíc lepší výhled a větší potěšení z jízdy.

Foto: Yedoo

Foto: Yedoo/APMsport

Koloběžku pořídíte v porovnání se stejně kvalitním kolem zhruba za třetinu ceny. Navíc nevyžaduje žádnou náročnou údržbu. Většinou si vystačíte jen s pumpičkou a předsezónním servisem.

Jízda na koloběžce je především zábava! Koloběžka vám přinese radost z pohybu.

Jak s kolem či  koloběžkou v MHD?

Následující předpis pražské MHD pro kola jsou platná i pro koloběžky. Pravda ale je, že řidiči MHD bývají vůči koloběžkářům daleko shovívavější.  pokud přepravují svůj daleko skladnější dopravní prostředek tam, kam by vás s kolem nepustili.

Metro

Kolo je možné přepravovat na poslední plošině každého vozu vlaku metra ve směru jízdy. Na každé plošině mohou být max. dvě kola. Cestující smí přepravovat pouze jedno jízdní kolo, samostatně cestující osoba mladší 12 let kolo přepravovat nesmí.
Kolo nesmí být znečištěné, během cesty je nutné ho držet nebo zajistit proti pádu nebo samovolnému pohybu. V metru je zakázána přeprava kola v osobních výtazích nebo plošinách. Cestující přepravující jízdní kolo zodpovídá za to, že touto přepravou nebude ohrožena bezpečnost přepravovaných osob nebo věcí včetně jejich znečištění a že nedojde k poškození nebo znečištění zařízení vozidla; zvýšené opatrnosti musí dbát zejména při nástupu do vozidla a při výstupu z vozidla.

Tip: Využívejte méně obsazované vozy metra – na lince A jde o první a poslední vůz, na lince C naopak o druhý, třetí a čtvrtý vůz. Během jízdy kolo umístěte k pravé straně plošiny ve směru jízdy.

Tramvaj

takové plošině je možné přepravovat maximálně dvě jízdní kola. Přeprava je vyloučena při zvýšené poptávce. Před nástupem a výstupem z vozidla dá cestující s jízdním kolem znamení řidiči, který však může nástup vyloučit.

Grafika: DPP

Grafika: DPP

Lanovka

Kola se přepravují v druhém oddílu vozu, který je označen symbolem kola. Ve voze mohou být přepravována nejvýše 2 jízdní kola. Průvodce lanové dráhy může přepravu kola zakázat (zejména při větším počtu cestujících). Přeprava kola je zdarma.

Přívoz

Přeprava kola je povolena na všech přívozech a je zdarma. Omezení může nastat při zvýšené poptávce cestujících. Dodržujte pokyny převozníků.
P1: Sedlec – Zámky
P2: V Podbabě – Podhoří
P3: Lihovar – Veslařský ostrov (v provozu od dubna do října)
P5: Kotevní – Císařská louka – Výtoň (v provozu od dubna do října, do 20 hod.)
P6: Lahovičky – Nádraží Modřany (v provozu od dubna do října, do 20 hod.)

Vlak

Na všech tratích zahrnutých do PID je provoz zajištěn vozidly umožňujícími přepravu jízdních kol.

Přeprava kola na území Prahy je pro držitele platné jízdenky nebo Opencard zdarma. Mimo území Prahy je přeprava jízdních kol zpoplatněna. Pokud máte kolo jako spoluzavazadlo, základní cena je 25 Kč za každý vlak nebo 50 Kč za celý den. U kola daného do vlakové úschovy platíte 30 Kč za každý vlak nebo 60 Kč za celý den. Více na www.cd.cz/kolo.

Cyklobus

Cyklobusu je v provozu v nepracovní dny od začátku dubna do začátku října (letos 5.4.-5.10.2014) v trase Dobřichovice, nádraží – Černolice (pouze ve směru tam) – Řitka – Mníšek pod Brdy, náměstí – Mníšek pod Brdy, Kaple – Kytín. Spoje linky navazují v Dobřichovicích na vlaky linky S7 (trať 171 Praha – Řevnice – Beroun) z obou směrů.

Nástupní zastávka Dobřichovice, nádraží pro linku cyklobusu je umístěna na parkovišti vedle nádražní budovy (cyklobus nezastavuje v zastávce linky 448 umístěné před nádražím). Cyklobus zlepšuje přístupnost výše položených cyklisticky atraktivních oblastí Brd veřejnou dopravou pro Pražany i obyvatele údolí Berounky. Provoz linky je zajištěn upraveným autobusem pro přepravu 25 jízdních kol připevněných v úchytech.

Na lince platí Tarif PID. Za přepravu jízdního kola se v cyklobusu platí 16 Kč. Ve vlacích je nutné odbavit jízdní kolo dle Tarifu ČD (do 50 km cesty stojí 25 Kč).

Cyklovlak

Cyklovlak je v provozu od konce března do konce října (letos 29.3.-28.10.2014) v nepracovní dny v trase Praha Masarykovo nádraží – Praha-Dejvice – Hostivice – Středokluky – Podlešín – Slaný. Dva páry osobních vlaků s rozšířenou přepravou jízdních kol. Pro přepravu cyklistů je přednostně určen vždy druhý vůz vlaku, který je vybaven speciálními prostory pro přepravu jízdních kol a je v něm snížen počet míst k sezení.

Odjezdy cyklovlaku z Prahy Masarykova nádraží směr Slaný: 09:10, 13:41
Odjezdy cyklovlaku ze Slaného směr Praha Masarykovo nádraží: 11:31, 17:10

Autobus Airport Express

Na lince AE (Airport Express) provozované v trase Hlavní nádraží – Dejvická – Terminál 1 – Terminál 2 – Letiště je možná přeprava jízdního kola pouze zabaleného pro leteckou přepravu. Přeprava kola je zdarma, na lince platí zvláštní jízdné PID a tarif ČD (základní jízdné 60 Kč /z Dejvické 40 Kč/, dětské 30 Kč /z Dejvické 20 Kč/, neplatí jízdenky PID).